Pengaruh Waktu Tunggu Terhadap Kepuasan Pasien pada Pemeriksaan USG di RSU Kertha Usada Buleleng
DOI:
https://doi.org/10.61132/vitamin.v3i1.951Keywords:
waiting time, patient satisfaction, USGAbstract
This study aims to analyze the effect of waiting time on patient satisfaction undergoing ultrasound examinations at Kertha Usada Buleleng General Hospital. A quantitative survey method was employed, involving 50 respondents. Data were collected using a questionnaire measuring waiting time and patient satisfaction levels. The results indicate that the average waiting time is 90 minutes, and there is a significant negative correlation between waiting time and patient satisfaction (r = -0.58, p < 0.05). Approximately 80% of patients reported being satisfied or sufficiently satisfied, while 20% expressed dissatisfaction. The study concludes that improved management of waiting times and enhanced service quality are essential for increasing patient satisfaction. Recommendations for the hospital include developing a more efficient waiting time management system and improving communication with patients.
Downloads
References
Arifah, S. (2021, October). Pengaruh Dimensi Mutu Pelayanan Radiologi Terhadap Kepuasan Pasien Pada Pemeriksaan Thorax Di Rsud Wonosari. In Prosiding Seminar Nasional Hasil Pengabdian Kepada Masyarakat (Vol. 1, No. 1, pp. 18-22).
Jeniyanthi, N. P. R., Martoyo, A. L., & Amerenchia, C. (2018). ANALISA TINGKAT KEPUASAN PASIEN TERHADAP MUTU PELAYANAN RADIOLOGI TERHADAP KEPUASAN PASIEN PADA PEMERIKSAAN ULTRASONOGRAFI (USG) DI INSTALASI RADIOLOGI RSUD SANJIWANI KABUPATEN GIANYAR. IMEJING: Jurnal Radiografi Indonesia, 2(1).
Laeliyah, N., & Subekti, H. (2017). Waktu tunggu pelayanan rawat jalan dengan kepuasan pasien terhadap pelayanan di rawat jalan RSUD Kabupaten Indramayu. Jurnal Kesehatan Vokasional, 1(2), 102-112.
Mahadewi, E. P., Heryana, A., & Kuswanti, S. (2019). Kepuasan Layanan Pasien Jkn Berhubungan Dengan Kinerja Petugas Kesehatan. J. Bunga Rampai
Menteri Kesehatan Republik Indonesia. 2008. Peraturan Menteri Kesehatan Republik Indonesia Nomor 1014/MENKES/SK/XI/2008 tentang Standar Pelayanan Radiodiagnostik di Sarana Pelayanan Kesehatan. Jakarta Departemen Kesehatan Indonesia
Nuryani, A. R. P., Santoso, I., & Deoranto, P. (2014). Analisis Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Konsumen Dengan Metode Servqual (Studi Kasus di Ria Djenaka Coffee House & Resto, Malang). Ftp Unbraw, 1(1), 1-8.
Romiko, R. (2018). Faktor-Faktor Yang Berhubungan Dengan Lama Waktu Tunggu Pasien Di Igd Rs Muhammadiyah Palembang. Jurnal'Aisyiyah Medika, 2(1).
Sayuti, N., Imbaruddin, A., & Rusli, R. H. (2015). Mutu Pelayanan Radiologi Pasien Rawat Jalan Di Rumah Sakit Bhayangkara Makassar. Jurnal Administrasi Negara STIA LAN Makassar, 21(2), 42643.
Torry, T., Koeswo, M., & Sujianto, S. (2016). Faktor yang Mempengaruhi Waktu Tunggu Pelayanan Kesehatan kaitannya dengan Kepuasan Pasien Rawat Jalan Klinik penyakit dalam RSUD Dr. Iskak Tulungagung. Jurnal Kedokteran Brawijaya, 29(3), 252-257
Wirajaya, I. W. A., Sanjaya, K. T. P. A., & Wangkay, G. (2018). Pengaruh Mutu Pelayanan Radiologi Terhadap Kepuasan Pasien Pada Pemeriksaan Ultrasonografi (USG) Urologi Di Instalasi Radiologi RSUD Kabupaten Buleleng. IMEJING: Jurnal Radiografi Indonesia, 2(1).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Vitamin : Jurnal ilmu Kesehatan Umum

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.