Analisis Mutu Pelayanan Kesehatan Masyarakat terhadap Kepuasan Pasien di Puskesmas Bukit Lawang Kabupaten Langkat Tahun 2023
DOI:
https://doi.org/10.61132/vitamin.v2i4.717Keywords:
Service Quality, Reliability, Patient SatisfactionAbstract
The quality of health services is very important to measure how far the Community Health Center is in providing services to patients by looking at the number of BPJS patient visits at the Bukit Lawang Community Health Center, Langkat Regency, which only reached 82.00% in 2020, 77.9% in 2022 and 76.9% in 2023 compared to the target of 95%. Data from the Bukit Lawang Community Health Center, Langkat Regency for the period 2021-2023 showed fluctuations in the number of BPJS patient visits every month. The purpose of this study was to analyze the effect of the quality of public health services on patient satisfaction at the Bukit Lawang Health Center, Langkat Regency in 2023. The research design used a quantitative method with a cross-sectional study approach. The population in this study were all patients who visited the Bukit Lawang Health Center, Langkat Regency in 2023 with an average number of visits of 292 patients per month, the number of samples of 75 people was obtained using a purposive sampling technique. Data analysis used univariate, bivariate and multivariate analysis with logistic regression tests. The results of the study using the chi-square test showed that the variables reliability, assurance, tangible, empathy and responsiveness had a p-value <0.05. The results of the study using the logistic regression test showed that the variables reliability, empathy and responsiveness had a sig. <0.05 and the variables assurance and tangible had a sig.> 0.05. The conclusion of the study is that the variables that significantly affect patient satisfaction are the variables reliability, empathy and responsiveness and the variable that most significantly affects patient satisfaction is the variable reliability.
Downloads
References
Almohammadi, K. M., Ingham, D. B., Ma, L., & Pourkashanian, M. (2015). Modelling dynamic stall of a straight blade vertical axis wind turbine. Journal of Fluids and Structures.
Amrullah, H., Satibi, S., & Fudholi, A. (2020). Analisis kepuasan pasien terhadap pelayanan kefarmasian menggunakan metode Servqual berdasarkan status akreditasi di Kabupaten Ogan Komering Ilir. Majalah Farmaseutik, 16(2), 193.
Antari, N. K. (2019). Gambaran kepuasan pasien rawat jalan terhadap pelayanan kesehatan di UPT Kesmas Payangan Ginyar Bali. Intisari Sains Medis, 10, 492-496.
Anton, A. (2021). Hubungan mutu pelayanan kesehatan terhadap tingkat kepuasan pasien rawat jalan di Puskesmas Mangasa Kota Makassar. Jurnal Kesehatan Ilmiah. Makasar: Universitas Aufa Royhan.
Anwary, A. Z. (2020). Hubungan kualitas pelayanan dengan kepuasan pasien di Puskesmas Durian Gantang Kabupaten Hulu Sungai Tengah. Jurnal Kebidanan dan Keperawatan, 11(1), 397.
Arifuddin. (2023). Hubungan mutu pelayanan kesehatan dengan kepuasan pasien di Puskesmas Mamboro Kecamatan Palu Utara Kota Madya Palu Propinsi Sulawesi Tengah Tahun 2023. Jurnal Kolaboratif Sains, 6(6), 552-562.
Badan Penyelenggara Jaminan Sosial. (2014). Peraturan Badan Penyelenggara Jaminan Sosial Kesehatan Nomor 1 Tahun 2014 tentang Penyelenggaraan Jaminan Kesehatan. Jakarta: Badan Penyelenggara Jaminan Sosial.
Badan Penyelenggara Jaminan Sosial. (2022). INFO BPJS Kesehatan Medan. Jakarta: Badan Penyelenggara Jaminan Sosial.
Badan Pusat Statistik. (2021). Indeks Pembangunan Manusia 2021. Jakarta: Badan Pusat Statistik.
Badaruddin, M. S., & Rahmat, M. (2023). Pengaruh ruang baca terhadap peningkatan kemampuan literasi siswa di sekolah dasar Negeri 034798 Pangguruan. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(1), 1397-1402.
Damopolii, S. H., Tucunan, A. A., & Maramis, F. R. (2019). Hubungan antara mutu jasa pelayanan kesehatan dengan kepuasan pasien rawat inap di RS Bhayangkara Tk III Manado. Jurnal Kesehatan Masyarakat, 7(5).
Departemen Kesehatan Republik Indonesia. (2008). Pedoman pelaksanaan jaminan kesehatan masyarakat (Jamkesmas) Tahun 2008. Jakarta: Departemen Kesehatan Republik Indonesia.
Departemen Kesehatan Republik Indonesia. (2009). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 36 Tahun 2009 tentang Kesehatan. Jakarta: Departemen Kesehatan Republik Indonesia.
Elvina, M. (2023). Hubungan mutu pelayanan kesehatan dengan tingkat kepuasan pasien di Puskesmas Kuta Alam Banda Aceh Tahun 2023. Jurnal Kesehatan Tambusai, 4(4), 6686-6693.
Kementerian Kesehatan Republik Indonesia. (2014). Peraturan Menteri Kesehatan Republik Indonesia Nomor 75 Tahun 2014 tentang Pusat Kesehatan Masyarakat. Jakarta: Kementerian Kesehatan Republik Indonesia.
Kementerian Kesehatan Republik Indonesia. (2014). Peraturan Menteri Kesehatan Republik Indonesia Nomor 75 Tahun 2014 tentang Pusat Kesehatan Masyarakat. Jakarta: Kementerian Kesehatan Republik Indonesia.
Keputusan Presiden Republik Indonesia. (2015). Undang-Undang Nomor 23 Tahun 2014 tentang Pemerintahan Daerah yang telah direvisi oleh UU No. 2 Tahun 2015. Jakarta. Tersedia pada: https://www.bphn.go.id/data/documents/15uu002.pdf
Kusuma, M. W. T., Aziz, A., & Mainil, R. I. (2016). Kaji eksperimental kinerja turbin angin sumbu vertikal tipe Darrieus H 4 blade profile NACA 2415 dengan variasi sudut pitch. Laboratorium Jurusan Teknik Mesin, Fakultas Teknik Universitas Riau.
Lidiana, E. H. (2020). Faktor yang mempengaruhi tingkat kepuasan pasien rawat jalan peserta JKN terhadap mutu pelayanan kesehatan di Puskesmas. URECOL: University Research Colloquium, 122–125.
Lilik. (2020). Buku ajar manajemen pelayanan kesehatan. Jakarta: Zifatama Jawara.
Lobat, & Erni, M. (2021). Analisis kepuasan pasien rawat jalan di Puskesmas Simpang IV Sipin Kota Jambi Tahun 2021. Journal of Materials Processing Technology, 1(1), 1–8.
Mainil, R. I. (2016). Kaji eksperimental turbin angin Darrieus-H dengan bilah tipe NACA 2415. PhD Thesis. Riau University.
Muninjaya. (2019). Manajemen mutu pelayanan kesehatan (ed. 2). Jakarta: EGC.
Nur’aeni, R. (2020). Pengaruh mutu pelayanan terhadap kepuasan pasien rawat inap di Rumah Sakit Izza Karawang. Journal of Healthcare Technology and Medicine, 6(2).
Pohan, I. S. (2017). Jaminan mutu layanan kesehatan. Jakarta: EGC.
Profil Puskesmas Bukit Lawang Kabupaten Langkat. (2021).
Sondakh, B. R. (2019). Pengaruh bukti langsung, kehandalan, jaminan, daya tanggap dan empati terhadap kepuasan pasien pada Puskesmas. Jurnal Administrasi Bisnis (JAB), 9(3), 101.
Sugiyono. (2019). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung: Alphabet.
Taufiqurrahman, R., & Suphandani, V. (2017). Penelitian numerik turbin angin Darrieus dengan variasi jumlah sudu dan kecepatan angin. Jurusan Teknik Mesin, Fakultas Teknologi Industri.
Tjiptono, F. (2020). Strategi pemasaran: Prinsip dan penerapan. Yogyakarta: Andi.
Wahid, D., & Romadani, D. (2021). Analisis indeks kepuasan masyarakat dari pelayanan Puskesmas Lubuk Landai Kabupaten Bungo. Jurnal Manajemen Sains, 1(1).
Zahari, M., & Rahman, F. (2023). Optimalisasi penerapan kegiatan literasi dalam meningkatkan minat baca siswa sekolah dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(1), 128-134.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Vitamin : Jurnal ilmu Kesehatan Umum

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.