Pengaruh Terapi Menggambar Untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri Anak Usia 3-5 Tahun Di Desa Booi

Authors

  • Fathmy Fitriyani Soulissa STIKes Maluku Husada

DOI:

https://doi.org/10.61132/vitamin.v1i4.321

Keywords:

Drawing Therapy, Child Confidence

Abstract

Background: One of the emotional social development of children aged 3-5 years is showing self-confidence. Early childhood often experience things that can reduce their self-confidence because in their growth phase parents and the environment often make yelling sentences, harsh prohibitions, especially curse, will make them present negative emotions and have an impact on feelings of sadness, fear and guilt. Drawing therapy can help children express their feelings. Purpose: This study aims to determine the effect of drawing therapy to increase self-confidence of children aged 3-5 years in the village of booi, saparua district, central maluku district. Methods: This study used an experimental research method with a one-group pre-test post-test design. The population in this study were all 30 children aged 3-5 years in Booi Village. The sampling technique was purposive sample of 20 children. Data collection by means of observation. Bivariate analysis using non-parametric statistical tests with the Wilcoxon test. Results:The Wilcoxon test results (p value 0,000) because the p value <0.05, statistically there is a difference before and after drawing therapy with a median of 0.000 with a minimum-maximum value of 1-5 self-confidence before drawing therapy and a median of 8.50 with minimum-maximum values ​​1-6 after drawing therapy. Conclusion: From the results above, it can be concluded that there is an effect of drawing therapy on increasing self-confidence of children aged 3-5 years in the village of booi, Saparua sub-district, Central Maluku district.

References

Arifin, Rani, dkk. 2018. Efektivitas Terapi Menggambar Dan Mewarnai Gambar Terhadap Kecemasan Hospitalisasi Usia Prasekolah. Jurnal Darul Azhar. 6(1) : 53-58.

Hakim, M. Luqman. 2019. Efektivitas Psikodrama Untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri Anak (Studi Di Rumah Belajar Kakek Aboe). [Skripsi]. Universitas Muhammadiyah Malang.

Hidayah, R. 2014. Pengaruh Terapi Seni Terhadap Konsep Diri Anak. Macara Hubs-Asia. 18 (2): 89 - 96.

Hidayati, Naziyatul. 2016. Gambaran Percaya Diri Anak Prasekolah Melalui Metode Bernyanyi Di Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Fakultas Keperawatan. 1 (1) : 1-6.

Juhana, Nasrudin. 2019. Metodologi Penelitian Pendidikan (buku ajar praktis cara membuat penelitian). PT. Panca Terra Firma. 2 (1) : 74-93.

Lestari, R. Kusuma. 2017. Pengembangan Rasa Percaya Diri Anak Melalui Metode Bernyanyi Dengan Gerakan Berbasis Tema Di RA Islamic Tunas Bangsa 4 Kecamatan Ngaliyan. [Skripsi]. Universitas Negeri Semarang.

Muthmainnah. 2015. Peranan Terapi Menggambar Sebagai Katarsis Emosi Anak. Jurnal Pendidikan Anak. 4(1).

Ningsih, Okki. 2014. Meningkatkan Percaya Diri Melalui Metode Show And Tell Pada Anak Kelompok A TK Marsudi Putra Dagaran, Palbapang, Bantul, Yogyakarta. [Skripsi]. Universitas Negeri Yogyakarta.

Nisa, C. 2010. Gambar Anak Penderita Retardasi Mental. Journal Imajinasi.6(1).

Nurhkasanah, Devi. 2017. Penerapan Metode Bercerita Untuk Menumbuhkan Kepercayaan Diri Pada Anak Usia Dini Di TK Satya Dharma Sudjana Kecamatan Terusan Nunyai Lampung Tengah. [Skripsi]. Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung.

Nursalam. 2018. Metodologi Penelitian Ilmu Keperawatan Pendekatan Praktis. Jakarta: Salemba Medika.

Olivantina, Rara & Suparno. 2018. Peningkatan Kepercayaan Diri Anak Melalui Metode Talking Stick. Jurnal Pendidikan Usia Dini.12(2).

Pitriani, Leni. 2019. Efektivitas Pemberian Terapi Bermain Puzzle Dan Terapi Bermain Menggambar Terhadap Tingkat Kecemasan Pada Anak Usia Prasekolah (3-6 Tahun) Dalam Menghadapi Hospitalisasi Di RSUDarmayuPonorogo.[Skrips}}.Stikes Bakti Husada Mulia Madiun.

Prapti, Novira Dwi. 2019. Pengaruh Alat Permainan Edukatif (APE) Terhadap Peningkatan Kepercayaan Diri Anak Usia 3-5 Tahun Di Kelompok Bermain Aisyiyah 14 Pabean Cantian Kota Surabaya.Journal Health of Science.12(1):12-20.

Prawistri,Adhita Restu.2013.Upaya Meningkatkan Rasa Percaya Diri Anak Kelompok B Melalui Kegiatan Bermain Aktif Di TK Pembina Kecamatan Bantul. [Skripsi]. Universitas Negeri Yogyakarta.

Profil Anak Indonesia. 2019. Kementrian Pemberdayaan Perempuan Dan Perlindungan Anak (KPPPA). https://www.kemenpppa.go.id/lib/uploads/slider/8ebef-profil-anak-indonesia-2019.pdf.(1 Mei 2023).

Rahayu, Aprianti. (2013). Menumbuhkan Kepercayaan DiriMelaluiKegiatan Bercerita. Jakarta: PT Indeks

Rohma, Jazilatur. 2018. Pembentukan Kepercayaan Diri Anak Melalui Pujian.Jurnal Perempuan dan Anak. 2(1):108-134.

Saleh, Umniyah. 2019. Terapi Menggambar Untuk Anak. [Skripsi]. Universitas Hasanuddin

Sinaga,E., & Sulisno, M. 2012. Pengalaman Perawat Dalam Pelaksanaan Terapi Aktivitas Kelompok .Jurnal Nursing Studies. 1(1).

Suryana. 2010. Buku Ajar Perkuliahan: Metodologi Penelitian Model Praktis Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif. Universitas Pendidikan Indonesia.

Susana,S.A., & Handarsih, S. 2011. Terapi Modalitas: Keperawatan Kesehatan Jiwa. Jakarta: EGC

We Are Social. 2018. Jumlah Penduduk Dunia Berdasarkan Kategori Umur.file:///C:/Users/Acer4/Pictures/REFERENSI/Berapa%20Jumlah%20Penduduk%20Dunia_%20_%20Databoks.html.(26 Maret 2023).

Windiarto, Tri, dkk. 2018. Profil Anak Indonesia. Jakarta: Kementrian Pemberdayaan Perempuan Dan Perlindungan Anak (KPPPA).

Yuniartiningsih Santi. 2012. Gambaran Perkembangan Psikososial Anak Usia 3-6 Tahun Di Panti Sosial Asuhan Anak Balita Tunas Bangsa Cipayung. [Skripsi]. UIN Syarif Hidayatullah Jakarta

Downloads

Published

2023-10-30

How to Cite

Fathmy Fitriyani Soulissa. (2023). Pengaruh Terapi Menggambar Untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri Anak Usia 3-5 Tahun Di Desa Booi. Vitamin : Jurnal Ilmu Kesehatan Umum, 1(4), 181–192. https://doi.org/10.61132/vitamin.v1i4.321

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.