Penerapan Terapi Bermain Mewarnai Gambar Untuk Menurunkan Tingkat Kecemasan Pada Anak Usia Prasekolah Yang Mengalami Hospitalisasi Di RS TK.II.04.05.01 Dr.Soedjono Magelang

Authors

  • Erni Suprapti Stikes Kesdam IV/Diponegoro
  • Yuni Astuti Stikes Kesdam IV/Diponegoro

DOI:

https://doi.org/10.61132/vitamin.v1i4.208

Keywords:

Coloring Picture Play Therapy, Reducing Anxiety Levels, Preschool Age Children

Abstract

Children are the younger generation who have an important role in maintaining and continuing the ideals of the nation. Several cases of serious health complaints experienced by children require more than just outpatient treatment. If a child is hospitalized, then the child will easily experience a crisis because the child experiences anxiety due to the changes he is experiencing. Children need media that can overcome anxiety due to hospitalization and be able to work with health workers while in treatment. One of the media so that children can overcome anxiety is the skill of playing coloring pictures. Intervention play therapy coloring pictures is done 15-20 minutes every day for 2 days in a row. The level of anxiety before being given play therapy coloring pictures in subject I was 11 (severe anxiety) and subject II was 6 (moderate anxiety). The level of anxiety after being given play therapy coloring pictures in subject I is a score of 9 (moderate anxiety) and subject II a score of 4 (mild anxiety). The conclusion from the discussion of this case study is that there is a decrease in anxiety levels after the application of coloring pictures play therapy in preschool-aged children.

References

Profil Anak Indonesia. Editor Romadhon D. Jakarta: Kementerian Pemberdayaan Perempuan dan Perlindungan Anak (KPPPA); 2019.

Profil Anak Usia Dini Indonesia. Editor Maylasari I. Badan Pusat Statistik. Jakarta.; 2022.

Profil Anak Kabupaten Magelang. Badan Pusat Statistik Kabupaten Magelang: 2021.

Priyoto. Konsep Manajemen Stres. Yogyakarta: Nuha Medika; 2019.

Manurung N. Terapi Reminiscence. Jakarta Timur: CV. Trans Info Media; 2018.

Supartini Y. Buku Ajar Konsep Dasar Keperawatan Anak. Jakarta: Penerbit Buku Kedokteran EGC; 2018.

Wulandari D. Buku Ajar Keperawatan Anak. Yogyakarta: Pustaka Pelajar; 2018.

Nova Gerungan. Mewarnai Gambar Terhadap Tingkat Kecemasan Anak Usia Prasekolah Yang Dirawat Di RSUP.DR.R.D.Kandou Manado. Jurnal Skolastik. 2020; 6.

Dwi Aryani. Pengaruh Terapi Bermain Mewarnai Gambar Terhadap Kecemasan Hospotalisasi Pada Anak Prasekolah. Jurnal Akademka Baiturrahim Jambi (JAJB). 2021; 10.

Deswita. Kenali Kecemasan Anak Usia Sekolah Yang Mengalami Hospitalisasi dan Perawatannya. Indramayu: CV. Adanu Abimata; 2023.

Saragih S. Tingkat Kecemasan Anak Usia Prasekolah Akibat Hospitalisasi di Rumah Sakit Haji Adam Malik Medan. 2015.

Ratnaningsih T. Buku Ajar (Teori dan Konsep) Tumbuh Kembang dan Stimulasi Bayi, Toddler, Pra Sekolah, Usia Sekolah dan Remaja. Sidoarjo: Indomedia Pustaka; 2019.

Oktiawati A. Teori dan Konsep Keperawatan Pediatrik. Jakarta: CV. Trans Info Medika; 2017.

Adriana D. Tumbuh Kembang dan Terapi Bermain Pada Anak. Jakarta: Salemba Medika; 2017.

Alimul A. Studi Kasus Keperawatan Pendekatan Kualitatif. Surabaya: Health Books Publishing; 2021.

Setiana A. Riset Keperawatan. Rahmawati A, editor. Cirebon: LovRinz Publishing; 2018.

Ika R. Hubungan Pengalaman dan Lama Rawat Dengan Kecemasan Pada Anak Yang Menjalani Hospitalisasi Di Ruang Rawat Inap RS Benyamin Guluh Kolaka. Jurnal SuryaMedika. 2022; 8.

Downloads

Published

2023-10-30

How to Cite

Erni Suprapti, & Yuni Astuti. (2023). Penerapan Terapi Bermain Mewarnai Gambar Untuk Menurunkan Tingkat Kecemasan Pada Anak Usia Prasekolah Yang Mengalami Hospitalisasi Di RS TK.II.04.05.01 Dr.Soedjono Magelang. Vitamin : Jurnal Ilmu Kesehatan Umum, 1(4), 122ā€“131. https://doi.org/10.61132/vitamin.v1i4.208

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.