Hubungan Durasi Penggunaan Gadget, Pola Asuh Dan Pengawasan Orang Tua Dengan Kecanduan Gadget Pada Anak Usia Dini Di TK Negeri Pembina Ranomeeto

Authors

  • Asrianti Asrianti Universitas Haluoleo
  • Hariati Lestari Universitas Haluoleo
  • Fifi Nirmala G Universitas Haluoleo

DOI:

https://doi.org/10.61132/vitamin.v2i2.223

Keywords:

Duration Of Gadget Use, Parenting, Supervision, Gadget Addiction

Abstract

Humans are social creatures, they will always have social contact and communication. Gadgets are one of the most advanced communication tools available today. The use of gadgets by Indonesian youth has been increasing every year, reaching 38% in 2011, 72% in 2015, and again increasing 80% in 2015. Children use gadgets to play at least once a week, and some use them several times a week. As they get older and enter puberty, they use gadgets more frequently. Children aged between 10 and 14 years old will use their gadgets more often each week-from 8 to 15 hours. The method in this study is quantitative with observational correlation with a cross sectional approach. The population in this study were 86 students of TK Negeri Pembina Ranomeeto. The sample in this study were 70 students. The sampling technique in this study was using random sampling technique with data collection method using questionnaire. The findings of this investigation show that there is a relationship between parenting (0.018) and parental supervision (0.036) with gadget addiction in early childhood, and there is no relationship between the duration of gadget use (0.108) with gadget addiction in early childhood at TK Negeri Pembina Ranomeeto Year 2023. Children can easily get addicted to gadgets because they are still too young to make decisions.

References

An-Nabawi, M. M. (2022). Pengawasan Ibu dalam Menangani Kecanduan Gadget pada Kanak-Kanak Awal. Liwaul Dakwah: Jurnal Kajian Dakwah dan Masyarakat Islam, 12(2), 98-112.

Aras, A. (2021). Revitalisasi Kultur Sekolah Dalam Pembangunan Karakter Peserta Didik. Al Ma’arief. Jurnal Pendidikan Sosial Dan Budaya, 3(1), 26–34.

Bintari, P. Y. T., & Pratisti, W. D. (2019). Pengawasan Ibu Pada Anak Usia 5-6 Tahun Yang Mengalami Kecanduan Gadget (Doctoral Dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta).

Budi, M.E.P. (2021). Daring: Pengembangan E-booklet Digital Parenting Cara Mencegah Kecanduan Gadget pada Anak Usia Dini. J. Konseling Pendidik. Islam, 2(10), 158-167.

Dewi, E. R. V., Hibana, M. A., & M. A., M. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Loose Parts Terhadap Perkembangan Kognitif Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini. 7(1), 267-282.

Dini, J. P. A. U. (2023). Strategi Guru Dalam Pembentukan Karakter Sosial Anak Usia Dini Di Lingkungan Sekolah. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini. 7(1), 374-383.

Enjelina, M. (2022). Pola Pengawasan Orang Tua Terhadap Penggunaan Gadget Pada Anak Usia 5-6 Tahun Di Desa Pauh Ranap Kecamatan Peranap Kabupaten Indragiri Hulu (Doctoral Dissertation, Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau).

Fitrianis, E., & Yaswinda, Y. (2020). Hubungan durasi waktu penggunaan gadget terhadap interaksi sosial anak usia dini. Jurnal Pelita Paud. 4(2), 214-223.

Hijriyani, Y. S., & Astuti, R. (2020). Penggunaan Gadget Oleh Anak Usia Dini Pada Era Revolusi Industri 4.0. Jurnal Inovasi Pendidikan Guru Raudhatul Athfal, 8(1), 16-28.

Jayantika, O. R., Livana, P. H., & Indrayati, N. (2020). Pola Asuh Orangtua Berhubungan Dengan Lamanya Durasi Penggunaan Gadget Pada Anak Usia Prasekolah. Jurnal Ners Widya Husada, 7(2), 41-48.

Kumala, L. S., Eliana, E., Dewi, R., Andriani, L., & Widiyanti, D. (2021). Hubungan Pengetahuan, Pola Asuh Orang Tua Dan Lama Penggunaan Gadget Pada Anak Prasekolah Dengan Perkembangan Sosial Di Paud Miftaahussalam Desa Bukit Peninjauan Ii, Kec. Sukaraja Kab. Seluma Tahun 2021 (Doctoral Dissertation, Poltekkes Kemenkes Bengkulu).

Kusuma, R. (2013). Macam-macam pengawasan orang tua terhadap anak. Bandung: PT. Remaja Rosda Karya.

Listiana, A., & Guswanti, N. (2020). Dampak positif penggunaan smartphone pada anak usia 2-3 tahun dengan peran aktif pengawasan orang tua. Pedagogia, 18 (1), 97-111.

Mamik, M. (2015). Hubungan Perhatian Orang Tua Dengan Perkembangan Sosial Anak Usia 4-5 Tahun Di Desa Birit Kecamatan Wedi Kabupaten Klaten Skripsi, Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negri Yogyakarta.

Mukarromah, T. (2020). Dampak Penggunaan Gadget Pada Perkembangan Sosial Anak Usia Dini Di Dusun Setia Bumi Kecamatan Seputih Banyak (Doctoral Dissertation, Iain Metro).

Notoadmojo. (2010). Metodologi Penelitian. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Notoadmojo. (2012). Promosi Kesehatan Dan Perilaku Kesehatan. PT Rineka Cipta.

Nurhafizah, W., & Afira, S. W. (2023). Dampak Gadget Terhadap Minat Belajar Bagi Peserta Didik.

Oktaria, R., (2009). Lembaga Paud Di Kota Bandung Social Emotional Intelligence At 5-6 Years Old At Early, 179-194.

Pamungkas, A. Y. F., Indriani, N., Wulandari, T., & Rachmawan, I. (2023). Peran Pola Asuh Dengan Kecanduan Gadget Pada Anak Pra Sekolah. Jurnal Keperawatan Jiwa, 11(1), 97-102.

Pratiwi, W., & Pautina, A. R. (2022). Kecanduan Penggunaan Gadget Pada Anak Raudhatul Athfal di masa Pandemi Covid-19. Early Childhood Islamic Education Journal, 3(1), 34-57.

Pasca, M., Surani, E., & Arisanti, A. Z. (2023). Hubungan Kecanduan Bermain Gadget (Smartphone) Dengan Daya Lihat Anak Pra Sekolah: Literature Review.

Prayudi, A. (2023). Pengaruh Gadget dalam Penurunan Tingkat Penglihatan pada Remaja. Jurnal Pendidikan dan Media Pembelajaran, 2(1), 1-20.

Putra, S., & Lubis, M. A. (2022). Penggunaan Gawai Oleh Anak Usia Dini Membutuhkan Pengawasan Orang Tua. Jurnal Generasi Tarbiyah: Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), 109-113.

Putri, E. O., Utami, A., & Lestari, R. F. (2020). Hubungan Lama Penggunaan Gadget Dengan Perilaku Sosial Anak Pra Sekolah. Jurnal Cakrawala Promkes, 2(2), 80-86.

Rahmadyanti, R., & Jamilah, J. (2023). Hubungan Penggunaan Gadget Dengan Perkembangan Sosial Emosional Anak Usia Prasekolah Di Desa Cikulur Tahun 2022. Health Information: Jurnal Penelitian, 15(2), 1-1.

Rachmayanti, S., Agustiani, H., Novianti, L. E., & Qodariah, L. (2023). Gambaran Kecanduan Gadget Anak Usia 9-12 Tahun. Jurnal Studia Insania, 10(2), 63-75.

Ramadhani, W. (2021). Kecemasan orang tua terhadap dampak negatif penggunaan smartphone pada anak di masa Pandemi Covid19 (Study Pada Pedagang Kaki Lima Di Pasar Padang Panjang).

Role, C. O. P. S. (2018). Hubungan Peran Orang Tua Dan Durasi Penggunaan Gadget Dengan Perkembangan Anak Pra Sekolah Di Tk Gugus Ix Kecamatan Depok Sleman Yogyakarta.

Sholihah, W., Allenidekania, A., & Rachmawati, I. N. (2022). Faktor yang Mempengaruhi Orang Tua Memberikan Gadget pada Anak. Jurnal Keperawatan Silampari, 5(2), 1121-1131.

Subarkah, M. A. (2019). Pengaruh gadget terhadap perkembangan anak. Rausyan Fikr: Jurnal Pemikiran Dan Pencerahan, 15(1).

Sumarni, S., Pertiwi, S. T. Y., Rukiyah, A., WD, A., RT, A., & Umam, R. (2019). Behavior in early childhood (2-3) years: A case study on the use of gadgets in social environments. International Journal of Innovation Creativity and Change, 8(8), 384-404.

Setiawan, R., Triayudi, A., & Gunawan, A. (2023). Diagnosa Kecanduan Gadget Pada Anak Usia Dini Dengan Metode Fuzzy Sugeno Dan Fuzzy Mamdani. Journal Of Computer System and Informatics (JoSYC), 4(2), 315-325.

Sugiarti, Y., & Andyanto, H. (2022). Pembatasan Penggunaan Gadget Terhadap Anak Dibawah Umur Oleh Orang Tua. Jurnal Jendela Hukum, 9(1), 81-92.

Sugiyono. (2011). Statistika Untuk Penelitian. Penerbit Alfabeta, Bandung.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Alfabeta.

Sujianti, S. (2018). Hubungan Lama Dan Frekuensi Penggunaan Gadget Dengan Perkembangan Sosial Anak Pra Sekolah Di Tk Islam Al Irsyad 01 Cilacap. Jurnal Kebidanan, 8(1), 54-65.

Suherman, R. N. (2019). Hubungan Pola Asuh Orang Tua Dengan Tingkat Kecanduan Gadget Pada Anak Prasekolah (Doctoral Dissertation, Stikes Hang Tuah Surabaya).

Utami, N. T. (2023). Meningkatkan Kognitif Anak Usia Dini Melalui Media Flashcard. Mitra Ash-Shibyan: Jurnal Pendidikan dan Konseling. 6(1).

Wasis, S. (2022). Pentingnya Penerapan Merdeka Belajar Pada Pendidikan Anak Usia Dini (Paud). Pedagogy: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan. 9(2), 36-41.

Widiastiti, N. L. G. M., & Agustika, G. N. S. (2020). Intensitas Penggunaan Gadget oleh Anak Usia Dini ditinjau dari Pola Asuh Orang Tua di Kabupaten Badung. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 8(2), 112-120.

Yusuf, S. (2017). Psikologi Perkembangan Anak Dan Remaja. Bandung : Remaja Rosdakarya.

Zaini, M., & Soenarto, S. (2019). Persepsi orangtua terhadap hadirnya era teknologi digital di kalangan anak usia dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 254-264.

Downloads

Published

2024-02-09

How to Cite

Asrianti Asrianti, Hariati Lestari, & Fifi Nirmala G. (2024). Hubungan Durasi Penggunaan Gadget, Pola Asuh Dan Pengawasan Orang Tua Dengan Kecanduan Gadget Pada Anak Usia Dini Di TK Negeri Pembina Ranomeeto . Vitamin : Jurnal Ilmu Kesehatan Umum, 2(2), 10–20. https://doi.org/10.61132/vitamin.v2i2.223

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.