Tantangan Manajemen Waktu Pada Mahasiswa Paruh Waktu Dalam Memenuhi Prestasi Akademik

Authors

  • M.Krisna Bagus Virgiana Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang
  • Angky Melani Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang
  • Dewi Khurun Aini Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang

DOI:

https://doi.org/10.61132/observasi.v2i3.466

Keywords:

Challenges, Time Management, Part-Time Students, Academic Achievement

Abstract

This research explores the time management challenges of part-time students in meeting academic achievements. This research uses a qualitative method with an in-depth interview approach. The population in this study were students who were working or had previously worked. The results of this research identify the factors that motivate students to work part-time, including financial need, career path, study alignment, accessibility, and desire to gain experience. Although there are students who prioritize academics above their work, others view both responsibilities as equally important. These findings highlight the challenges part-time students face in managing work schedules, academic commitments, and personal well-being.

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Atkinson, P. E. (1990). Manajemen waktu yang efektif. Jakarta: Binarupa Aksara.

Dudija, N. (2011) Perbedaan Motivasi Menyelesaikan Skripsi Antara Mahasiswa yang Bekerja dengan Mahasiswa yang Tidak Bekerja. Humanitas, 8(2), 195-206.

Fatimah, S. S. F. dan S. (2013). SELF-REGULATED LEARNING (SRL) DALAM MENINGKATKAN PRESTASI AKADEMIK PADA MAHASISWA. Jurnal Ilmiah

Fira, S., Tegar Jaya Putra, Ayu Azhari, & Imam Amir Musthofa. (2022). Peningkatan Prestasi Akademik Siswa di Sekolah SMAS AL-ULUM Terpadu pada Pembelajaran daring di Masa Pandemi Covid-19. Edumaspul : Jurnal Pendidikan, 6(1), 576–581. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v6i1.2374

Fisikawati, A. R. (2020). Jurusan bimbingan dan konseling fakultas ilmu pendidikan universitas negeri semarang 2020. 1–16.

Haripoernomo,T. (2003).Hubungan prestasi akademik, kematangan siswa dan kinerja siswa dalam praktek industri dengan kesiapan terhadap dunia kerja pada SMK kota Malang. Thesis, tidak diterbitkan. Program Pascasarjana IKIP Malang.

Hawadi, A. (2006). Akselerasi. Jakarta:Grasindo

https://doi.org/10.21831/economia.v13i2.13239

Huda, M. A. A., Fani, M., Saragih, R. M., & Lestari, D. (2023). Pengaruh Kerja Paruh Waktu Terhadap Prestasi Akademik Mahasiswa UIN SU. Madani: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 1(6), 447–456. https://doi.org/10.5281/zenodo.8127903

Kartadinata, I., Tjundjing, S., (2008). I Love You Tomorrow : Prokrastinasi Akademik dan Manajemen Waktu. Anima, Indonesian Psychological Journal Vol.23, No.2, Hal 109- 119

Lenaghan, J.A. & Sengupta, K. (2007). Role conflict, role balance and affect: A model of well- being of the working student. Journal Behavioral Applied Management, 9(1), 88-109

Mardelina, E., & Muhson, A. (2017). MAHASISWA BEKERJA DAN DAMPAKNYA PADA AKTIVITAS BELAJAR DAN PRESTASI AKADEMIK. Jurnal Economia, 13(2), 201.

Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1984). Drawing valid meaning from qualitative data: Toward a shared craft. Educational researcher, 13(5), 20-30.

N. D. Andari, and R. Nugraheni, "Analisis Pengaruh Manajemen Waktu, Motivasi Kuliah, dan Aktualisasi Diri Terhadap Prestasi Akademik Mahasiswa yang Bekerja (Studi pada Mahasiswa Jurusan Manajemen Fakultas Ekonomika dan Bisnis Universitas Diponegoro Semarang)," Diponegoro Journal of Management, vol. 5, no. 2, pp. 124- 133, Sep. 2016

Persona:Jurnal Psikologi Indonesia, 2(3), 217–222. https://doi.org/10.30996/persona.v2i3.140

Prasetya, M. H. A., & Siharis, A. K. (2023). Pengaruh Motivasi Kerja, Manajemen Waktu, Dan Stres Kerja Terhadap Kinerja Perkerja Paruh Waktu Yang Berstatus Mahasiswa Di Magelang. Jurnal Ekonomi Kreatif dan Manajemen Bisnis Digital, 1(3), 403-413

Psikologi Terapan, 1(1), 145–155145–155. https://doi.org/10.22219/jipt.v1i1.1364

Puspita, A. W. (2023). Manajemen Waktu Berpengaruh Terhadap Prestasi Akademik Mahasiswa yang Bekerja Paruh Waktu. Arimah Auhid, 2(4), 1049–1057.

Robert, P. & Saar, E. (2012). Learning and Working: The Impact of the 'Double Status Position' on the Labour Market Entry Process of Graduates in CEE Countries. European Sociological Review, 28(6), 742-754.

Sandra, K. I., & Djalali, M. A. (2013). Manajemen Waktu, Efikasi-Diri Dan Prokrastinasi. Suharsimi Arikunto, Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan (Jakarta: Bumi Aksara, 2009), 110.

Slavin, R. E. (2010). Educational psychology: Theory and practice. (9th ed.). New Jersey: Pearson.

Syah, M. (2013). Psikologi Pendidikan dengan Pendidikan Baru. PT. Remaja Rosda Karya.

Syelviani, M. (2020). Pentingnya manajemen waktu dalam mencapai efektivitas bagi mahasiswa (studi kasus mahasiswa program studi manajemen Unisi). Jurnal Analisis Manajemen, 6(1), 23–32

Van der Meer, P. & Wielers, R. (2001). The increased labour market participation of Dutch students. Work, Employment and Society, 15, 55–71.

Yahya, G. M., & Widjaja, S. U. M. (2019). Analisis prestasi akademik pada mahasiswa yang bekerja part-time di jurusan ekonomi pembangunan fakultas ekonomi universitas negeri malang angkatan 2014. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 12(1), 46–52.

Published

2024-06-17

How to Cite

M.Krisna Bagus Virgiana, Angky Melani, & Dewi Khurun Aini. (2024). Tantangan Manajemen Waktu Pada Mahasiswa Paruh Waktu Dalam Memenuhi Prestasi Akademik. Observasi : Jurnal Publikasi Ilmu Psikologi, 2(3), 78–90. https://doi.org/10.61132/observasi.v2i3.466

Similar Articles

<< < 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)