Gambaran Self Regulated Learning Pada Mahasiswa yang Telah Menyelesaikan Skripsi

Authors

  • Diana Anindita Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang
  • Afifah Rahmania Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang
  • Dewi Khurun Aini Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang

DOI:

https://doi.org/10.61132/obat.v2i4.472

Keywords:

Self Regulated Learning, Thesis Completion, Qualitative Approach

Abstract

This research aims to determine the description of self-regulated learning that has completed its thesis. The approach used is a qualitative approach with a narrative biography research type. The subjects in this research are the subjects in this research who are participants based on predetermined criteria. The data collection technique used in this research was a semi-structured interview technique. Based on the research results, the picture of self-regulated learning for those who have completed their thesis is reflected in several factors (1) the ability to manage time (2) managing stress and maintaining motivation are important factors in completing the thesis. (3) social support from parents, supervisors and the surrounding environment also plays an important role in motivating students to complete their thesis.

 

 

 

References

Botman, R. (2014). Kemampuan Adaptasi Mahasiswa dalam Menghadapi Masalah Belajar dan Stres. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 1(1), 35-45.

Darmono, H., & Hasan, R. (2016). Proses pembuatan skripsi. In Dewita, M. (ed.), Pengembangan Ilmu Pengetahuan dan Teknologi (Vol. 1, pp. 10-15). Universitas Brawijaya.

Destiasari, R., Warneri, W., & Syahrudin, H. (2019). Pengaruh Self Regulated Learning Terhadap Hasil Belajar Siswa di SMK. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 8 (12).

FAHMADANA, W. A., & Pangestuti, R. (2023). GAMBARAN SELF-REGULATED LEARNING PADA MAHASISWI MUSLIMAH YANG SUDAH MENIKAH (Doctoral dissertation, UIN Surakarta).

Faidah, S. N., & Rafsanjani, M. A. (2021). Pengaruh Self Discipline Terhadap Hasil Belajar Ekonomi Dengan Self Regulated Learning Sebagai Variabel Mediator. Jurnal Education and Development, 9(2), 114-119.

Harahap, A. C. P. (2020). Covid 19: Self regulated learning mahasiswa. Al-Irsyad: Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 10(1).

Hidayah, A., Nahwiyah, S., & Mailani, I. (2024). STRATEGI SISWA DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN SELF REGULATED LEARNING PADA MATA PELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DAN BUDI PEKERTI KELAS XI MIPA 2 DI SMA NEGERI 1 SINGINGI KEC. SINGINGI KAB. KUANTAN SINGINGI. JOM FTK UNIKS (Jurnal Online Mahasiswa FTK UNIKS), 4(2), 19-25.

Kerlin, B.A. (1992). Cognitive engagement style, self regulated learning and cooperative learning, (On line)

Kirana, D., & Rista, P. (2022). Adaptasi Mahasiswa dalam Penyelesaian Skripsi: Stres Akademik dan Resiliensi. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 1(1), 35-45.

PAREALLO, P. D. (2023). “HUBUNGAN SELF REGULATED LEARNING DENGAN RESILIENSI AKADEMIK PADA MAHASISWA AKHIR YANG SEDANG MENGERJAKAN SKRIPSI DI KOTA MAKASSAR (Doctoral dissertation, UNIVERSITAS BOSOWA).

Paska, P. E. I. N., & Laka, L. (2020). Pengaruh lingkungan sosial terhadap self-regulated learning siswa. Sapa: Jurnal Kateketik dan Pastoral, 5(2), 39-5481-90.

Pratama, F. W. (2017). Peran Self-Regulated Learning Dalam Memoderatori Pembelajaran Dengan Pendekatan Saintifik Terhadap Hasil Belajar Siswa. Satya Widya, 33 (2), 99–108.

Rahmiyati, A. (2017). Pengaruh Self Regulated Learning terhadap Prestasi Belajar Siswa Kelas X pada Mata Pelajaran Ekonomi. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 6(9).

Rosito, A. C. (2018). Eksplorasi tipe kepribadian big five personality traits dan pengaruhnya terhadap prestasi akademik. Jurnal Psikologi Pendidikan & Konseling Vol, 4(2).

Sarajar, D. K. (2016). Pengaruh pelatihan self-regulated learning terhadap prokrastinasi penyelesaian skripsi pada mahasiswa tingkat akhir. Insight: Jurnal Ilmiah Psikologi, 18(2), 150-160.

Sugiono, R. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Syafitri, A., Atariq, D., & Saputri, R. E. (2024). PENGARUH SELF-REGULATION LEARNING DAN SELF-EFFICACY TERHADAP PRESTASI AKADEMIK. Sindoro: Cendikia Pendidikan, 3(6),

Zimmerman, B. J. (1989). Self-regulated learning: A model for enhancing educational practice. Educational Psychologist, 21(4), 157-163.

Published

2024-06-19

How to Cite

Diana Anindita, Afifah Rahmania, & Dewi Khurun Aini. (2024). Gambaran Self Regulated Learning Pada Mahasiswa yang Telah Menyelesaikan Skripsi. OBAT: Jurnal Riset Ilmu Farmasi Dan Kesehatan, 2(4), 31–40. https://doi.org/10.61132/obat.v2i4.472

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.