Interaksi Faktor-Faktor Penyebab Kecelakaan di Jalan Tol dengan Kesenjangan Kecepatan sebagai Pemicu Kejadian Tabrak dari Belakang pada Malam Hari di Jalan Tol Cipali

Authors

  • Afif Amir Amrullah Fakultas Ilmu Kesehatan UPN Veteran Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.61132/vitamin.v2i2.626

Keywords:

Brightness, road accidents, rear-end collisions, rear lamp

Abstract

Traffic accidents due to rear-end collisions are the highest contributor to the death rate in traffic accidents that occur on toll roads. It is suspected that vehicle, environmental, weather and driver factors as well as high speed gaps contribute to the occurrence of accidents. This study aims to determine the relationship between vehicle, environmental, weather and driver factors with the occurrence of speed gaps through observations of rear light brightness levels, vehicle visibility and speed. This study uses a descriptive observational method. The sample is a vehicle that passes through the Cipali Toll Road KM 188-108 towards Jakarta, on Sunday, January 29, 2024 at 19.30-21.00 WIB. The observer vehicle speed is 80-100 km/hour. The brightness level is measured using a luxmeter. The results of the study obtained dark weather, no rain, some toll roads did not have street lights, there were 316 minibus, bus and truck vehicles that passed or passed the researcher's route. A total of 240 vehicles (75%) of the minibus type had appropriate rear light brightness, visibility and speed. As many as 56 vehicles (23%) of the truck type had low rear light brightness, poor visibility, and speeds below regulations, resulting in a high speed gap which has a high potential to cause rear-end collisions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

A. Fahza, & Widyastuti, H. (2019). Analisis daerah rawan kecelakaan lalu lintas pada ruas jalan tol Surabaya-Gempol. Jurnal: Tek. ITS, 8(1), E54–E59.

Afrianto, A. (2024). Analisis tingkat kecelakaan lalu lintas dan alternatif penanganan pada ruas tol Ngawi-Kertosono. Jurnal Pilar Tekhnologi. Diunduh dari https://pilar.unmermadiun.ac.id/index.php/pilarteknologi/article/view/163. Diakses pada 9 Juli 2024.

Comitte, C. H. M. C. (2022). Kupas tuntas metodologi penelitian observasional part-2. Diunduh dari https://cattleyapublicationservices.com/?p=359. Diakses pada 23 Januari 2024.

Dephub RI. (2022). Kecelakaan tol Cipali. Diunduh dari https://baketrans.dephub.go.id/file/133. Diakses pada 23 Oktober 2023.

Dephub RI. (2022). Kecelakaan tol Cipali. Diunduh dari https://baketrans.dephub.go.id/file/135. Diakses pada 23 Oktober 2023.

Info Lintas Marga. (2024). Diunduh dari https://lintasmarga.com/. Diakses pada 29 Juli 2024.

JDIHN. (2018). Peraturan Kapolri Nomor 15 Tahun 2013 tentang tata cara penanganan kecelakaan lalu lintas.

Kemenhub RI. (2022). Jelang zero odol 2023. Diunduh dari https://portal.dephub.go.id/post/read/jelang-zero-odol-2023,-kemenhub-terus-sosialisasikan-penegakan-hukum-truk-odol. Diakses pada 23 Oktober 2023.

KemenPUPR. (2021). Manual book Kementerian Pekerjaan Umum dan Binamarga Nomor 2 tahun 2012 tentang panduan teknis 3 keselamatan di lokasi pekerjaan jalan. Sekretariat Negara.

Listasmarga.com. (2021). Tol Cipali. Diunduh dari https://lintasmarga.com/. Diakses pada 30 Oktober 2023.

Purnacandra, D. (2023). Zero odol. Kemenhub RI. Diunduh dari https://aptrindo.or.id/assets/uploads/Rev-Zero-ODOL-2023-KNKT.pdf. Diakses pada 23 Oktober 2023.

Ramadhan, A. M. (2023). Penelitian non eksperimen, pengertian dan caranya. Diunduh dari https://ebizmark.id/artikel/bingung-dengan-penelitian-non-eksperimen-simak-berikut-penjelasannya/. Diakses pada 23 Maret 2024.

Riyadi, I. P. (2021). Pakar UGM sebut empat faktor penyebab kecelakaan di jalan tol. Pusat Studi Transportasi dan Logistik Universitas Gajah Mada. Diunduh dari https://ugm.ac.id/id/berita/21920-pakar-ugm-sebut-empat-faktor-penyebab-kecelakaan-di-jalan-tol/. Diakses pada 29 Maret 2024.

Sekretariat Negara RI. (2022). Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 30 Tahun 2021 tentang penyelenggaraan bidang lalu lintas dan angkutan jalan. Sekretariat Negara. Diunduh dari https://jdih.setkab.go.id/PUUdoc/176357/PP_Nomor_30_Tahun_2021.pdf. Diakses pada 30 Oktober 2023.

Published

2024-04-30

How to Cite

Afif Amir Amrullah. (2024). Interaksi Faktor-Faktor Penyebab Kecelakaan di Jalan Tol dengan Kesenjangan Kecepatan sebagai Pemicu Kejadian Tabrak dari Belakang pada Malam Hari di Jalan Tol Cipali. Vitamin : Jurnal Ilmu Kesehatan Umum, 2(2), 306–316. https://doi.org/10.61132/vitamin.v2i2.626