Peran Self-Determination dalam Meningkatkan Ketekunan Belajar Mahasiswa di Era Digital
DOI:
https://doi.org/10.61132/observasi.v3i3.1506Keywords:
digital era, students, internal motivation, learning persistence, Self-DeterminationAbstract
This study aims to examine the role of Self-Determination in improving students' learning persistence in the digital era. Self-Determination Theory explains that long-lasting learning motivation arises from within the individual, which is influenced by the fulfillment of three basic psychological needs: autonomy, competence, and relatedness. Amidst the challenges of the digital era, such as social media distractions, students are required to have internal motivation to remain diligent in learning. Through a qualitative approach, the researcher interviewed five students in depth. The results showed that students were able to maintain learning persistence because of personal goals, parental support, and previous academic success experiences. The three aspects of Self-Determination have been shown to play an important role in shaping students' learning persistence despite facing digital disruptions. This study shows the importance of strengthening internal motivation to support learning success in the digital era.
Downloads
References
Adzima, F., & Hisaaniah, K. (2024). Mengatasi Krisis Identitas Dan Tekanan Akademik Pada Remaja : Peran Pendekatan Qur ’ Ani Dan Motivasi Belajar. Jurnal Bimbingan Penyuluhan Islam, 06(02). Https://E-Journal.Metrouniv.Ac.Id/Index.Php/Jbpi/Index
Amri, S. (2018). Pengaruh Kepercayaan Diri (Self Confidence) Berbasis Ekstrakurikuler Pramuka Terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa Sma Negeri 6 Kota Bengkulu. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 3(2), 159. https://doi.org/10.33369/jpmr.v3i2.7520
Anisa, Y. (2022). Peran Channel Youtube Sebagai Media Alternatif Untuk Membantu Proses Pembelajaran Matematika Dan Media Informasi Pada Tingkat Perguruan Tinggi. Jpmr (Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia), 07(01), 13–26. Https://Ejournal.Unib.Ac.Id/Index.Php/Jpmr
Anwar, F., & Julia, P. (2021). Analisis Strategi Pembinaan Kesehatan Mental Oleh Guru Pengasuh Sekolah Berasrama Di Aceh Besar Pada Masa Pandemi. Jurnal Edukasi: Jurnal Bimbingan Konseling, 7(1), 64–83. http://dx.doi.org/10.22373/je.v7i1.10905
Aresti, N. G., Lukmantoro, T., & Ulfa, N. S. (2023). Pengaruh Tingkat Fear Of Missing Out (Fomo) Dan Tingkat Pengawasan Orang Tua Terhadap Tingkat Kecanduan Penggunaan Tiktok Pada Remaja. Jurnal Interaksi Online, 11(3), 272–284. Https://Ejournal3.Undip.Ac.Id/Index.Php/Interaksi-Online/Article/View/39961
Arsyad, M., Suprayogi, M. N., Siregar, N. R., Maysara, Syuhud, Bahri, S., Chodijah, S., Napitupulu, M. H., Saswati, R., & Sitorus, N. (2025). Teori Belajar Dan Pembelajaran (Issue April). Yayasan Pendidikan Hidayatun Nihayah (Penerbit Hn Publishing).
Bastari, K. (2021). Belajar Mandiri Dan Merdeka Belajar Bagi Peserta Didik, Antara Tuntutan Dan Tantangan. Academia: Jurnal Inovasi Riset Akademik, 1(1), 68–77. Https://Doi.Org/10.51878/Academia.V1i1.430
Dewi, F. I. R. (2019). Intervensi Kemampuan Regulasi Diri. Andi (Anggota Ikapi).
Faizul, A., Dina, H., & Julhadi, J. (2022). Homeschooling Sebagai Pendidikan Alternatif. Mauizhah: Jurnal Kajian Keislaman, 12(1), 1–15. Https://Doi.Org/Https://Doi.Org/10.55936/Mauizhah.V12i1.84
Fauziah, D. F., & Mujiburohman, D. A. (2023). Pentingnya Peran Support System Dalam Perkuliahan Terhadap Proses Belajar. Jurnal Kajian Pembelajaran Dan Keilmuan, 7(2), 187. Https://Doi.Org/10.26418/Jurnalkpk.V7i2.68153
Fauziana. (2022). Pengaruh Self Efficacy Terhadap Kemampuan Memecahkan Masalah Ipa. Pionir: Jurnal Pendidikan, 11(1), 2022. http://dx.doi.org/10.22373/pjp.v11i1.13138
Furqon, M. (2024). Minat Belajar (A. Febryanti & A. Asari (Eds.)). Pt Mafy Media Literasi Indonesia.
Hamzah, I. F. (2020). Aplikasi Self-Determinantion Theory Pada Kebijakan Publik Era Industri 4.0. Psisula: Prosiding Berkala Psikologi, 1, 66–73. Https://Doi.Org/10.30659/Psisula.V1i0.7691
Hamzanwadi, H., & Mukminin, E. Z. (2024). Dukungan Interpersonal Untuk Kebutuhan Psikologis Dasar Dan Hubungannya Dengan Motivasi, Kesejahteraan, Dan Kinerja: Analisis Meta. Harapan Jurnal Ilmu Kesehatan Dan Psikologi, 1(2), 18–27. https://ejournal.ahs-edu.org/index.php/harapan/article/download/217/180/1107
Hariyadi, Misnawati, & Yusrizal. (2023). Mewujudkan Kemandirian Belajar: Merdeka Belajar Sebagai Kunci Sukses Mahasiswa Jarak Jauh. In Badan Penerbit Stiepari Press.
Hasanah, U., & Pithaloka, D. (2024). Analisis Self Determination Dalam Melanjutkan Pendidikan Strata Satu ( S1 ) Pada Alumni Sman 1 Rantau Kopar. Seminar Nasional Universitas Negeri Surabaya.
Lutfi, S., Surawan, S., & Zanuba, A. A. (2024). Self-Regulation Learning: Upaya Membangun Kemandirian Belajar Al-Qur’an Di Kalangan Remaja. Anterior Jurnal, 23(1), 75–80.
Majid, M. F. A. F., Nalva, M. F., & Baharuddin, B. (2019). Self Control Dalam Meningkatkan Konsistensi Belajar Akademik. Konseling: Jurnal Ilmiah Bimbingan Dan Konseling, 1(1), 41–48. Https://Doi.Org/10.31960/Konseling.V1i1.339
Mamahit, H. C., & Situmorang, D. D. B. (2016). Hubungan Self-Determination Dan Motivasi Berprestasi Dengan Kemampuan Pengambilan Keputusan Siswa Sma. Jurnal Psikologi Psibernetika, 9(2). Https://Doi.Org/10.30813/Psibernetika.V9i2.459
Marsya, T., Brigitta, A. P., & Handayani, P. (2022). Hubungan Fear Of Missing Out Dengan Subjective Well-Being Pengguna Sosial Media Dewasa Awal. Jambi Medical Journal : Jurnal Kedokteran Dan Kesehatan, 10(2), 319–334. https://online-journal.unja.ac.id/kedokteran/article/view/19248
Martiza, N. S., & Indriyani, D. (2024). Studi Kasus: Dampak Keharmonisan Keluarga Terhadap Motivasi Belajar Mahasiswa Politeknik Stia Lan Jakarta. Nusantara Journal Of Multidisciplinary Science, 1(11). https://jurnal.intekom.id/index.php/njm
Mazrur, M., & Surawan, S. (2023). Online Learning: An Analysis Of Motivation Pai Learning: Pembelajaran Online: Analisis Terhadap Motivasi Pembelajaran Pai. Anterior Jurnal, 22(3). Https://Doi.Org/Https://Doi.Org/10.33084/Anterior.V22i3.5553
Muhammad Permana, Z., & Fatwa, A. (2023). Trengginas: Sebuah Konsep Psikologi Trengginas: A Concept Of Psychology. Psycho Idea, 21(2), 1–5. https://jurnalnasional.ump.ac.id/index.php/PSYCHOIDEA/article/view/18456/6119
Nadhiroh, A. Z., & Masykur, Z. M. (2025). Makna Spiritualitas Pada Era Modern Di Kalangan Mahasiswa Uin Salatiga : Perspektif Fenomenologi Agama. An Najah (Jurnal Pendidikan Islam Dan Sosial Keagamaan), 04(02), 31–49. https://journal.nabest.id/index.php/annajah/article/view/485
Nasution, F. I. L. (2023). Hubungan Antara Dukungan Orang Tua Dengan Motivasi Belajar Pada Siswa Kelas Viii Di Mts Hifzhil Qur’an Yayasan Islamic Centre Sumatera Utara.
Nugraha, R. A. (2022). Dampak Pandemi Covid-19 Pada Online Learning: Peran Model Motivasi Konseptual Dan Urgensinya Terhadap Students Sustainable Wellbeing (Studi Kasus Pada Mahasiswa Perguruan Tinggi Di Dki Jakarta). Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Indonesia Banking School Jakarta.
Pakaya, I., Posumah, J. H., & Dengo, S. (2021). Pengaruh Lingkungan Sosial Terhadap Pendidikan Masyarakat Di Desa Biontong I Kecamatan Bolangitang Timur Kabupaten Bolaang Mongondow Utara. Jurnal Administrasi Publik, Vii(104), 11–18. Https://Ejournal.Unsrat.Ac.Id/V3/Index.Php/Jap/Article/View/33692
Pradhata, D. R., & Muhid, A. (2021). Mastery Goal Orientation, Social Support Dan Student Engagement Siswa Madrasah Aliyah. Jurnal Penelitian Psikologi, 12(1), 18–24. Https://Doi.Org/10.24036/005397ijaccs
Putro, A. N. S., Wajdi, M., Siyono, Perdana, A. N. C., Saptono, Fallo, D. Y. A., Khoirotunnisa, A. U., Ningtyas, Kma. W. A., Leuwol, F. S., Pationa, S. B., Kumalasanti, R. A., & Setiyatna, H. (2023). Revolusi Belajar Di Era Digital. In Revolusi Belajar Di Era Digital. Pt. Kodogu Trainer Indonesia Redaksi:
Rahman, S. (2022). Pentingnya Motivasi Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar. Alfihris : Jurnal Inspirasi Pendidikan, 289–302. Https://Doi.Org/10.59246/Alfihris.V2i3.843
Ranti, M. G., Budiarti, I., & Trisna, B. N. (2017). Pengaruh Kemandirian Belajar (Self Regulated Learning) Terhadap Hasil Belajar Mahasiswa Pada Mata Kuliah Struktur Aljabar. Math Didactic: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 715. Https://Doi.Org/10.54314/Jssr.V5i3.1205
Ricardo, R., & Meilani, R. I. (2017). Impak Minat Dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 1(1), 79. Https://Doi.Org/10.17509/Jpm.V2i2.8108
Ritunga, I., & Rambung, E. (2020). Reflection To Guide Medical Students’ Self- Introspection And Development: A Qualitative Report. Journal Of Physics A: Mathematical And Theoretical, 9(1), 52–59. Https://Doi.Org/10.1088/1751-8113/44/8/085201
Rohinsa, M. (2024). Daya Apung Akademik (R. T. Manurung (Ed.)). Zahir Publishing.
Salma, T. A., & Mardiawan, O. (2021). Pengaruh Autonomous Motivation Terhadap Komitmen Organisasi Hotel X Kota Bandung. Prosiding Psikologi, 526–530. Http://Dx.Doi.Org/10.29313/.V0i0.28459
Sarnoto, A. Z. (2024). Model Pembelajaran Berdiferensiasi Dalam Kurikulum Merdeka. Journal On Education, 06(03), 1–23. https://doi.org/10.31004/joe.v6i3.5470
Sella Floristia, Andhika, S., & Alawiyah, T. (2020). Pengaruh Jarak Tempat Tinggal Dengan Kampus Terhadap Kosentrasi Belajar Mahasiswa Di Kelas. Natural Science: Jurnal Penelitian Bidang Ipa Dan Pendidikan Ipa, 6(1), 22–28. https://ejournal.uinib.ac.id/jurnal/index.php/naturalscience/article/view/1553
Sri Karyono. (2018). Pengaruh Motivasi, Kepribadian Dan Kecerdasan Adversitas Terhadap Kinerja Personel Pusada Baranahan Kemhan.
Tarumasely, Y. (2024). Meningkatkan Kemampuan Belajar Mandiri (Panduan Untuk Mengembangkan Self-Regulated Learning). In Academia Publication: Academia Publication.
Wahyuniati, S. (2024). Sinergisitas Motivasi Belajar Pada Siswa Prokrastinasi Di Smk Muhammadiyah 01 Malang.
Wiwin Imanuha. (2016). Analisis Faktor Self-Determination Penggerak Kelas Inspirasi Malang (Issue September).
Wulan Sari, D., Sari Putri, M., & Nurlaili, N. (2023). Relevansi Pendidikan Islam Di Era Digital Dalam Menavigasi Tantangan Modern. Science And Education Journal (Sicedu), 2(2), 372–380. Https://Doi.Org/10.31004/Sicedu.V2i2.129
Yahya, I., & Attin Warmi. (2021). Analisis Kemandirian Belajar Matematika Saat Pembelajaran Tatap Muka Terbatas Pada Siswa Smp. Jurnal Maju, 8(2), 336–347. Https://Doi.Org/10.31949/Educatio.V8i2.1961
Zahra, V. A. (2024). Pengaruhmotivasi Intrinsik Dan Motivasi Ekstrinsik Terhadap Kinerja Sumber Daya Manusia Dengan Komitmen Berkelanjutan Sebagai Variabel Intervening (Studi Pada Pt. Wijaya Karya Industri Energi (Pt. Winner) Kab. Bogor). Universitas Islam Sultan Agung Fakultas Ekonomi Program Studi Manajemen Semarang.
elf-Determination Theory Dalam Perilaku Pemecahan Masalah Matematis Siswa. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 6(4), 1547–1640. Https://Doi.Org/10.22460/Jpmi.V6i4.17962
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Observasi : Jurnal Publikasi Ilmu Psikologi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.