Token Economy: Strategi Efektif Tingkatkan Tooth Brushing Initiative pada Anak Usia Dini
DOI:
https://doi.org/10.61132/observasi.v3i3.1330Keywords:
Early Childhood, Responsible Behavior, Token EconomyAbstract
Responsibility is a key factor underlying children's attitudes, influencing their problem-solving abilities and self-confidence. This study explores the effectiveness of economic tokens in enhancing responsibility among preschool-aged children, particularly regarding the initiative to brush their teeth. Utilizing a single-case experimental design with one 4-year-old subject, data were collected through interviews, observations, and documentation, and analyzed descriptively. Results indicated a decline in responsible behavior from baseline 1 (A1) to baseline 2 (A2). However, from treatment 1 (B1) to treatment 2 (B2), there was an increase in responsible behavior. In conclusion, the economic token technique proved effective in improving the initiative to brush teeth in children.
Downloads
References
Bashar, K., Dismawati, Sartika, Annisa, N., & Yunia. (2019). Upaya Penegakan Hukum Terhadap Tindak Kecurangan Pemilu Serentak Tahun 2019 Di Kelurahan Pandang Kota Makassar. Jurnal Penelitian dan Penalaran, 6.
Damayanti, Z. Z., Aisiyah, L. N., & Atika, A. N. (2023). Efektivitas penerapan token economy terhadap perilaku tanggung jawab anak usia 3-4 tahun. JP2KG AUD (Jurnal Pendidikan, Pengasuhan, Kesehatan dan Gizi Anak Usia Dini), 04(2), 15-31.
Dyanasta, R. (2015). Keefektifan Klarifikasi Nilai Untuk Meningkatkan Kesadaran Nilai Tanggungjawab Akademik Pada Siswa. Jurnal Psikopedagogia, 4(2), 132-146.
Fikriyyah, H. F., Nurwati, R. N., & Santoso, M. B. (2022). Dampak Pola Asuh Otoriter Terhadap Perkembangan Psikososial Anak Usia Prasekolah. Jurnal Penelitian dan Pengabdian Kepada Masyarakat (JPPM), 3(1), 11-17.
Hackenberg, T. D. (2009). Token Reinforcement: A Review And Analysis. Journal of the experimental analysis of behavior, 91(2), 257-286.
Hidayati, N. (2016). Konsep Integrasi Tripusat Pendidikan Terhadap Kemajuan Masyarakat. Edukasia: Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 11(1).
Irsahamida, S., Lutfiyani, E., & Jamaluddin, M. (2022). Effectiveness Of Behavior Modification Through Token Economy Techniques To Increase Responsibility In Early Childhood. TAZKIYA: Journal of Psychology, 10(1), 53–63. https://doi.org/10.15408/tazkiya.v10i1.20773.
Khasanah, N. N., Susanto, H., & Rahayu, W. F. (2019, Oktober). Gambaran Kesehatan Gigi Dan Mulut Serta Perilaku Menggosok Gigi Anak Usia Sekolah. Jurnal Ilmiah Permas, Volume 9 No 4.
Larassati, L. M., & Hartiani, F. (2018). Penerapan Prompting dan Fading untuk Mengembangkan Tanggung Jawab Pada Anak Usia Sekolah. Jurnal Psikologi Teori dan Terapan, Vol. 8, No. 2.
Latifah, L., & Bariyyah, K. (2020). Efektivitas Konseling Kelompok Teknik Token Ekonomi Untuk Meningkatkan Sikap Tanggung Jawab Akademik Mahasiswa. Jurnal Inspirasi Pendidikan, Vol. 10 No. 1.
Martin, G., & Pear, J. J. (2019). Behavior modification: What it is and how to do it. Routledge.
Mokalu, V. R., & Boangmanalu, C. V. J. (2021). Teori Psikososial Erik Erikson: Implikasinya Bagi Pendidikan Agama Kristen Di Sekolah. VOX EDUKASI: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 12(2), 180-192.
Muriyawati, M., & Rohmah, F. A. (2016). Pengaruh Pemberian Token Ekonomi Terhadap Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar Ahmad Dahlan, 2(2), 58-72.
Pujiati, N. I., & Dahlan, T. H. (2017). Modifikasi Perilaku Melalui Teknik Token Economy Untuk Meningkatkan Perilaku Tanggung Jawab Anak Usia Dini. Journal of Innovative Counseling.
Siregar, F. S., & Erlindawaty, E. (2020). Penguatan Karakter Berbasis Kearifan Lokal Sumatera Utara Pada Anak Panti Asuhan Al Munawarroh. JURNAL PRODIKMAS Hasil Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(2), 94-99.
Utami, F. T., Mulyono, H., & Wahyuningsih, S. (2019, Juni). Penanaman Tanggung Jawab Melalui Metode Token Economy Pada Anak Usia 5- 6 Tahun. Jurnal Kumara Cendekia, Vol. 7 No. 2.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Observasi : Jurnal Publikasi Ilmu Psikologi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.