Hubungan Karakteristik dan Pengetahuan Ibu Tentang Stimulasi Terhadap Perkembangan Motorik Halus Anak Usia 3-5 Tahun di Desa Mireuk Lamreudeup
DOI:
https://doi.org/10.61132/corona.v2i4.862Keywords:
Characteristics, Knowledge, Soft Motor Skills, StimulationAbstract
This study aims to determine the relationship between characteristics and maternal knowledge about stimulation of soft motor development in children aged 3-5 years in Mireuk Lamredeup Village. The research design used was observational with a cross-sectional approach. The sample was selected using a purposive sampling technique with a total sample of 52 respondents. Data collection techniques use questionnaires with knowledge questionnaire instruments and Pre-Developmental Screening Questionnaires (KPSP). Data analysis techniques use univariate and bivariate tests. The results of hypothesis testing using Chi Square obtained a sig value. calculate the mother's characteristics, namely education level (p= 0.005), age (p= 0.015), and mother's knowledge (p= 0.029). Based on the results of the hypothesis test, it was concluded: 1) there is a significant relationship between Mother’s age on the soft motor development of children aged 3-5 years; 2) there is a significant relationship between Mother’s education on the soft motor development of children aged 3-5 years; and 3) there is a significant relationship between mother's knowledge and the soft motor development of children aged 3-5 years.
Downloads
References
Bening, T. P., & Ichsan, I. (2022). Analisis penerapan pengetahuan orang tua dalam stimulasi aspek perkembangan anak usia dini. Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Budaya, 8(3), 853–862.
Carolina, D., & Lilis, D. W. (2021). Hubungan pengetahuan ibu tentang pemilihan alat permainan edukatif terhadap perkembangan motorik anak prasekolah (3-6 tahun). Jurnal Pengabdian Kesehatan Masyarakat Akademi Keperawatan Husada Karya Jaya, 3(1).
Depkes RI. (2016). Pedoman pelaksanaan stimulasi, deteksi dan intervensi dini tumbuh kembang anak di tingkat pelayanan kesehatan dasar. Jakarta: Direktorat Bina Kesehatan Anak, Dirjen Bina Kesehatan Masyarakat.
Depkes RI. (2018). Modul bahan ajar keperawatan anak. Jakarta: EGC.
Dinkes Aceh. (2020). Profil kesehatan Aceh tahun 2020. Kota Banda Aceh.
Febrianti, A. (2019). Karakteristik ibu dengan perkembangan psikomotor anak usia pra sekolah (3-5 tahun) di TK Harapan Bunga Bangsa Palembang tahun 2019. Masker Medika, 7(1), 236–248.
Gunarsa, Y. S. D. (2008). Psikologi untuk keluarga. Jakarta: BPK Gunung Mulia.
Hapsari, D. C., Wati, L. T., & Wijaya, D. (2020). Hubungan pengetahuan ibu tentang pemilihan alat permainan edukatif terhadap perkembangan motorik anak prasekolah (3-6 tahun). Jurnal Akademi Keperawatan Husada Karya Jaya, 6(2).
Harahap, N. R. (2019). Hubungan peran orang tua terhadap stimulasi tumbuh kembang motorik halus pada anak usia 4-5 tahun di desa Pante Raya Kecamatan Wih Pesam Kabupaten Bener Meriah tahun 2018. Jurnal Midwifery Update (MU), 1(1), 37–46.
Huru, M. M., Mamoh, K., & Mangi, J. L. (2022). Hubungan pengetahuan dan sikap orangtua tentang stimulasi perkembangan dengan perkembangan anak prasekolah. Babul Ilmi Jurnal Ilmiah Multi Science Kesehatan, 14(1).
Komdat Kesmas. (2022). Laporan akuntabilitas kinerja instansi pemerintahan (LAKIP) tahun 2022. Jakarta: Kemenkes RI.
Kuncaraningrat. (2009). Pengantar ilmu antropologi. Jakarta: Rineka Cipta.
Perdani, R. R. W., Purnama, D. M. W., Afifah, N., Sari, A. I., & Fahrieza, S. (2021). Hubungan stimulasi ibu dengan perkembangan anak usia 0-3 tahun di Kelurahan Penengahan Raya Kecamatan Kedaton Bandar Lampung. Sari Pediatri, 22(5), 304–310.
Puspita, L., & Umar, M. Y. (2020). Perkembangan motorik kasar dan motorik halus ditinjau dari pengetahuan ibu tentang pertumbuhan dan perkembangan anak usia 4-5 tahun. Wellness and Healthy Magazine, 2(1), 121–126.
Reswari, A., Iftitah, S. L., Lestariningrum, A., & Pangastutu, R. (2022). Perkembangan fisik dan motorik anak. Padang: CV. Azka Pustaka.
Septriari, B. (2012). Mencetak balita cerdas dan pola asuh orang tua. Yogyakarta: Nuha Medika.
Silalahi, B. (2020). Hubungan peran ibu dengan perkembangan motorik kasar dan halus usia 3 tahun di PAUD Imelda. Jurnal Keperawatan Priority, 3(1), 75–82.
Soetjiningsih, C. H. (2018). Seri psikologi perkembangan: Perkembangan anak sejak pembuahan sampai dengan kanak-kanak akhir. Jakarta: Kencana.
Susanto, M. P. (2015). Perkembangan anak usia dini: Pengantar dalam berbagai aspeknya. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
UNICEF. (2019). The state of the world’s children (2019): Children, food and nutrition growing well in a changing world (The State of the World’s Children). New York: UNICEF.
Wahyuningsih, W. S. (2021). Hubungan tingkat pengetahuan, sikap dan motivasi ibu dalam pemberian stimulasi dengan perkembangan anak usia 3-5 tahun di wilayah RW 04 Kelurahan Kedung Jaya. Indonesian Journal of Health Development, 3(2), 285–298.
Warseno, A. (2019). Tingkat pendidikan ibu memiliki hubungan dengan status perkembangan motorik halus anak usia prasekolah. Jurnal Keperawatan Malang, 4(1), 57–66.
WHO. (2019). Levels and trends in child malnutrition. New York.
Windiya, N., Fajria, L., & Neherta, M. (2021). Karakteristik dan perilaku ibu dalam memberikan stimulasi perkembangan pada anak usia 18-24 bulan. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, 21(3), 1130–1134.
Wiyani, N. A. (2017). Psikologi perkembangan anak usia dini. Yogyakarta: Gava Media.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Corona: Jurnal Ilmu Kesehatan Umum, Psikolog, Keperawatan dan Kebidanan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.