Kondisi-kondisi, Kebutuhan Serta Pemenuhan Kebutuhan Dewasa Madya

Authors

  • Avria Damayani Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Faliha Zahra Damanik Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Muhammad Alwi Rahman Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Shoppyah Chairanie Simanjuntak Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.61132/corona.v3i1.1044

Keywords:

Middle Adulthood, Need Fulfillment, Physical Health, Psychological Needs, Social Well-being

Abstract

Middle adulthood is a critical stage in life characterized by significant transformations in physical, psychological, and social aspects. During this period, individuals often face a decline in certain physical and mental capacities while also having opportunities to achieve greater levels of maturity. Challenges such as health issues, changing social roles, and increasing family responsibilities are commonly encountered. The complexity of fulfilling physical, emotional, and social needs increases, significantly impacting overall well-being. Addressing these needs involves various efforts, including maintaining good health, managing stress, and fostering meaningful social connections. Support from the surrounding environment plays a crucial role in helping individuals meet these needs. Therefore, a deep understanding of the challenges faced during middle adulthood is essential for improving their quality of life. The ability to manage physical and psychological changes while sustaining positive social relationships is key to achieving a balanced and fulfilling life during this phase.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amrun, M. (2023). Faktor wanita usia dewasa madya tabattul di Kel. Kota Siantar Kec. Panyabungan Kab. Mandailing Natal (Doctoral dissertation, UIN Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan). Retrieved from http://etd.uinsyahada.ac.id/id/eprint/9545

Daniswara, R. A., & Faristiana, A. R. (2023). Transformasi peran dan dinamika keluarga di era digital: Menjaga keluarga dalam revolusi industri 4.0. JISPENDIORA: Jurnal Ilmu Sosial Pendidikan dan Humaniora, 2(2), 29–43. https://jurnal-stiepari.ac.id/index.php/jispendiora/article/view/637

Fadli, R., Wahyu, D., Suryana, E., & Abdurrahmansyah, A. (2023). Perkembangan masa dewasa dini dan madya dalam implikasinya pada pendidikan. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(9), 6545–6551. Retrieved from http://jiip.stkipyapisdompu.ac.id/jiip/index.php/JIIP/article/download/2793/2233

Handayani, T. (2023). Dinamika hubungan keluarga pada usia dewasa madya: Strategi komunikasi untuk harmoni. Jurnal Psikologi Sosial, 12(1), 15–28. Retrieved from https://journal.psikologisosial.id/handayani-2023

Hidajat, I. (2024). Peran gereja dalam tugas pemuridan terhadap kaum dewasa madya pada fase krisis paruh baya. STTAA Repository. Retrieved from https://repository.sttaa.ac.id/xmlui/bitstream/handle/123456789/651/Bab%205.pdf?sequence=5&isAllowed=y

Hutapea, B., Nainggolan, T., & Dewi, F. I. R. (2023). Kepatuhan warga dalam situasi krisis demi menjaga kesejahteraan sosial: Refleksi terhadap kebijakan restriktif pandemi COVID-19. Sosio Informa, 9(1). Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/373453840

Irwan, I., Siska, F., Zusmelia, Z., & Meldawati, M. (2022). Analisis perubahan peran dan fungsi keluarga pada masyarakat Minangkabau dalam teori feminisme dan teori kritis. Satwika: Kajian Ilmu Budaya dan Perubahan Sosial, 6(1), 191–205. Retrieved from https://ejournal.umm.ac.id/index.php/JICC/article/view/19383

Jun, K., Niman, S., & Suntoro, H. (2023). Kesehatan fisik dengan kepuasan hidup pada kelompok dewasa tengah. Jurnal Keperawatan Muhammadiyah, 8(3). Retrieved from https://journal.um-surabaya.ac.id/JKM/article/view/17274

Nasution, F., Wibowo, A., Nasution, T. M. S., & Edith, I. R. (2024). Konsep dasar, ruang lingkup psikologi dewasa dan manula, kondisi dewasa awal. Jurnal Ilmu Psikologi dan Kesehatan, 1(3), 108–114. Retrieved from https://jurnal.kopusindo.com/index.php/jipk/article/view/479

Nugroho, R. A. (2023). Motivasi pendidikan informal pada individu dewasa madya di era digital. Jurnal Pendidikan Sepanjang Hayat, 5(2), 45–57. Retrieved from https://jurnalpendidikanhayat.id/nugroho-2023

Pratama, F., Dewi, L., & Hidayat, T. (2022). Kegiatan komunitas seni sebagai terapi psikologis untuk dewasa madya. Jurnal Seni dan Budaya, 10(3), 120–133. Retrieved from https://jurnalsenibudaya.id/pratama-2022

Rahman, A., & Setiawan, B. (2023). Aktivitas fisik ringan untuk meningkatkan kesehatan fisik dan mental pada usia dewasa madya. Jurnal Kedokteran Indonesia, 19(2), 100–112. Retrieved from https://jurnalkedokteranindonesia.id/rahman-2023

Santoso, A., & Lestari, D. (2023). Peran teknologi digital dalam manajemen kesehatan individu usia dewasa madya. Jurnal Teknologi dan Kesehatan, 8(4), 150–162. Retrieved from https://jurnalteknologikesehatan.id/santoso-2023

Simamora, F. A. (2021). Pendidikan kesehatan penyakit jantung koroner pada kelompok usia dewasa madya di Perumahan Sabungan Indah Kelurahan Sabungan Jae Kecamatan Padangsidimpuan Hutaimbaru. Jurnal Pengabdian Masyarakat Aufa (JPMA), 3(3), 139–143. Retrieved from https://www.jurnal.unar.ac.id/index.php/jamunar/article/view/512

Yulia, Y. (2021). Perbedaan empty nest syndrome pada pria dan wanita dewasa madya di Desa Serai Wangi Kecamatan Talang Muandau (Doctoral dissertation, Universitas Islam Riau). Retrieved from https://repository.uir.ac.id/8850

Downloads

Published

2025-01-21

How to Cite

Avria Damayani, Faliha Zahra Damanik, Muhammad Alwi Rahman, & Shoppyah Chairanie Simanjuntak. (2025). Kondisi-kondisi, Kebutuhan Serta Pemenuhan Kebutuhan Dewasa Madya. Corona: Jurnal Ilmu Kesehatan Umum, Psikolog, Keperawatan Dan Kebidanan, 3(1), 91–96. https://doi.org/10.61132/corona.v3i1.1044

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.