Pengaruh Video Animasi Terhadap Pengetahuan Tentang ISPA pada Anak Sekolah Dasar Negeri Bangetayu Wetan 02

Authors

  • Shabrina Cahya Amalina Universitas Islam Sultan Agung
  • Indra Tri Astuti Universitas Islam Sultan Agung

DOI:

https://doi.org/10.61132/vitamin.v3i2.1198

Keywords:

Animation Vide, ARI, ARI Knowle.dge, PPT

Abstract

Whe.n it come.s to kids, ARI can stop the.m from le.arning ne.w things, and to le.arn ne.w things, you ne.e.d e.ffe.ctive. ways to le.arn. The. goal of this study is to find out how animate.d vide.o me.dia affe.ct what e.le.me.ntary school kids in Se.marang know about the. IRA. The. re.se.arch me.thod use.d was quantitative., with a quasi-e.xpe.rime.ntal de.sign and a control group that wasn't the. same.. All of the. stude.nts at SDN Bange.tayu We.tan 02 are. part of the. study's population. Te.e.nage.rs de. 10 años a 12 años forman parte. de. la inve.stigación. E.l núme.ro de. e.studiante.s e.s de. 38, y fue. e.le.ccionada utilizando la técnica de. mue.stre.o inte.ncionado. It was a knowle.dge.-base.d que.stionaire. that was use.d as a tool in this study. The. te.aching me.thod use.d with animate.d movie.s and Powe.rPoint. For paire.d data, the. Wilcoxon te.st was use.d, and the. U-te.st from Mann-Whitne.y was use.d to se.e. if the.re. was a diffe.re.nce. in the. point score.s be.twe.e.n the. inte.rve.ntion group and the. control group. The. study's re.sults show that the. Wilcoxon te.st adde.d a value. (p = 0.000) to the. group that re.ce.ive.d the. inte.rve.ntion, but not to the. group that re.ce.ive.d the. control. This me.ans that both groups, the. inte.rve.ntion and control, le.arne.d more.. The. Mann-Whitne.y te.st also showe.d a significant diffe.re.nce. be.twe.e.n the. inte.rve.ntion and control groups, with a value. of (p = 0.000). If you want to improve. your knowle.dge., e.ducational films with animations are. a be.tte.r way to do it than Powe.rPoint pre.se.ntations.

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Dhayanithi J, Brundha MP. Pencegahan dan pengendalian infeksi saluran pernapasan akut (ISPA) yang cenderung menjadi epidemi dan pandemi di fasilitas pelayanan kesehatan. Indian J Forensic Med Toxicol. 2020;14(4):4906–11.

WHO. Pneumonia in children [Internet]. 11 november 2022. 2019. Available from: https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/pneumonia

Dampak Cuaca Panas, Kasus ISPA di Kota Semarang Tinggi. 2023; Available from: https://distaru.semarangkota.go.id/v2/berita/view/88

Pratiwi R, Untari J, Gelar M, Agni K, Kurniasih DE. Pemberian Edukasi Infeksi Saluran Pernafasan Akut ( ISPA ) Melalui Penyuluhan di Kalurahan Purwobinangun Kapanewon Pakem. J Pengabdi Kesehat Masy. 2022;1(1):1–8.

Sari DW, Hardiyanti D, Pertiwi MR. Pengaruh Pendidikan Kesehatan Menggunakan Media Video Animasi Terhadap Kesiapan dan Pengetahuan dalam Menghadapi Menarche. Lentora Nurs J. 2023;4(1):10–9.

Rachmawati A, Winarno ME, Katmawanti S. Hubungan Antara Perilaku Merokok Pada Orang Tua Dengan Kejadian Infeksi Saluran Pernapasan Atas (Ispa) Pada Anak Sekolah Dasar Usia 7-12 Tahun Di Puskesmas Porong. Prev Indones J Public Heal. 2018;3(1):1.

Mutia. Characteristics of children age of basic education, Vol 3 Nomor 1 Tahun 2021. 2021;3.

Sitepu DE, Primadiamanti A, Safitri EI. Hubungan Usia, Pekerjaan dan Pendidikan Pasien Terhadap Tingkat Pengetahuan DAGUSIBU di Puskesmas Wilayah Lampung Tengah. J Ilm Wahana Pendidik. 2024;10(6):196–204.

Lensoni L, Raisah P, Zahara H, Kala PR, Anggriani Y, Karma T, et al. Hubungan Tingkat Pengetahuan Ibu, Pendapatan Keluarga, Sosial Budaya Dan Penyakit Ispa Dengan Kejadian Stunting Pada Anak Usia 0-59 Bulan Di Gampong Meunasah Intan Kecamatan Kuta Baro Kabupaten Aceh Besar. Malahayati Nurs J. 2022;4(6):1351–8.

Amiruddin A, Anasril A, Maryono M, Gustini S. Hubungan Pengetahuan Ibu Dengan Tindakan Pencegahan Infeksi Saluran Pernafasan Akut (ISPA) Pada Anak Balita. J Sos Sains. 2022;2(10):1144–50.

Amelia S, Ardiansyah, Arjuna. Faktor -Faktor Yang Mempengaruhi Perilaku Keluarga Dalam Pencegahan Ispa Pada Anak. J Penelit Perawat Prof. 2023;6(1):11–22.

Sianturi O, Nadhiroh SR, Rachmah Q. Hubungan Tingkat Pendidikan dan Pendapatan Orang Tua Terhadap Status Gizi Anak: Literature Review. Media Gizi Kesmas. 2023;12(2):1070–5.

Hawary A, Ardyanti D, Tonapa E, Kesehatan JP, Kaltim PK. Pengaruh Pendidikan Kesehatan ISPA Melalui Video Animasi pada Pengetahuan Sikap Ibu di Posyandu Melur Samarinda. 2024;(6).

Hartati S, Zulminiati Z. Fakta-Fakta Penerapan Penilaian Otentik di Taman Kanak-Kanak Negeri 2 Padang. J Obs J Pendidik Anak Usia Dini. 2020;5(2):1035–44.

Simaibang FH, Azzahroh P, Silawati V. Pengaruh Media Lembar Balik, Video Animasi Terhadap Pengetahuan dan Sikap Mengenai Reproduksi Seksualitas pada Siswa Sekolah Dasar di Jakarta Timur. J Ilm Kesehat. 2021;13(1):104–12.

Downloads

Published

2025-03-07

How to Cite

Shabrina Cahya Amalina, & Indra Tri Astuti. (2025). Pengaruh Video Animasi Terhadap Pengetahuan Tentang ISPA pada Anak Sekolah Dasar Negeri Bangetayu Wetan 02. Vitamin : Jurnal Ilmu Kesehatan Umum, 3(2), 36–45. https://doi.org/10.61132/vitamin.v3i2.1198