Pengaruh Kecanduan Game Online Terhadap Keterampilan Sosial Individu: Analisis Dampak dan Implikasi

Authors

  • Angellita Satura Universitas Sahid Surakarta
  • Hastuti Rifayani Universitas Sahid Surakarta

DOI:

https://doi.org/10.61132/observasi.v2i1.224

Keywords:

Addiction Online Games, Social Skills and Impact

Abstract

Online gaming has become a global phenomenon that has attracted the attention of many individuals, especially the younger generation. As its popularity continues to increase, issues have also emerged regarding the impact of online gaming addiction, especially in the context of its effect on an individual's social skills. Online game addiction is a serious concern because it can affect an individual's ability to interact with the real world, including the ability to communicate, build interpersonal relationships, and resolve conflicts in everyday life. Therefore, it is necessary to dig deeper into the influence of online game addiction on an individual's social skills. The aim of this research is to determine the impact of online game addiction on individual social skills. The research method used is qualitative research with an open questionnaire as a data collection instrument. The research results show that there is a significant negative influence of addiction to playing online games on individual social skills. That is, the more often individuals play online games, the lower the social skills they have

Downloads

References

Anggraeni, R. S. (2015). Penggunaan Internet Dalam Kegiatan Belajar Siswa Kelas X Program Keahlian Tata Boga SMK Negeri 4 Yogyakarta. Skripsi, 13511242010, 29–30.

Anwar, N. R., & Winingsih, E. (2021). Pengaruh Kecanduan Game Online Terhadap Prestasi Akademik Siswa Sekolah Menengah Pertama Negeri 5 Banjar Dimas Pnademi Covid-19. Jurnal BK UNESA, 12(1), 559–571.

Asri, A. R., Saman, A., & Umar, N. F. (2022). Kecanduan Game Online Siswa dan Penanganannya Pada Era Pandemi di SMA Negeri 13 Bone (Studi Kasus SMA Negeri 13 Bone). Pinisi Journal of Art, Humanity and Social Studies 1., 2, 1–10.

Bali, M. M. E. I. (2017). Model Interaksi Sosial Dalam Mengelaborasi Keterampilan Sosial. Jurnal Pedagogik, 04(02).

Dewi, N. (2022). Hubungan Antara Pola Asuh Demokratis Orang Tua Dengan Keterampilan Sosial Pada Siswa Di Sekolah Dasar. Skripsi, 8.5.2017, 2003–2005.

Firdaus, Y., Pebrianti, Y., & Andriyani, T. (2018). Pengaruh Kecanduan Game Online Terhadap Perilaku Konsumtif Siswa Pengguna Game Online. Jurnal Riset Terapan Akuntansi, 2(ISSN : 2579-969X).

Habibi, N., Hariastuti, R. T., & Rusjino. (2022). Dampak Negatif Online Game terhadap Remaja.

Jurnal Bikotetik (Bimbingan Dan Konseling: Teori Dan Praktik), 6(1), 30–35. https://doi.org/10.26740/bikotetik.v6n1.p30-35

Ikhwan, H. (2021). Hubungan Antara Self Control Dengan Kecanduan Game Online Pada Siswa SMPN 17 Pekanbaru. Skripsi, 1–67.

Irawan, S., & Siska W., Di. (2021). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Kecanduan Game Online Peserta Didik. Jurnal Konseling Gusjigang, 7(1), 9–19.

Jap, T., Tiatri, S., Jaya, E. S., & Suteja, M. S. (2013). Perkembangan Kecanduan Game Online Indonesia Daftar pertanyaan. April, 1–5. https://doi.org/10.1371/jurnal.pone.0061098

Juwita, R., Munajat, A., & Elnawati. (2019). Mengembangkan Sikap Tanggung Jawab Melaksanakan Tugas Sekolah Melalui Metode Bercerita Pada Anak Usia 5-6 Tahun di TK Aisyiyah Bustanul Athfal 2 Kota Sukabumi. Utile: Jurnal Kependidikan, V(2), 144–152.

Mardlatillah, S. D., & Nurjannah. (2023). Konsep Tidur dalam Perspektif Psikologi dan Islam.

Happiness: Journal of Psychology and Islamic Science, 7(1), 65–71. https://doi.org/10.30762/happiness.v7i1.904

Nasution, N. W. (2018). Hubungan Keterampilan Sosial dengan Celebrity WOrship pada Remaja di Komunitas Korean Cultural Centre Medan. Skripsi Medan Area, 1–78.

Riswanto, M. P., & Fauziah, M. (2022). Faktor Yang Mempengaruhi Gangguan Emosional Pada Remaja Yang Kecanduan Game Online. PROSIDING Seminar Antarbangsa Bimbingan Dan Konseling, 713–728.

Rizal, G. L., & Pratiwi, P. A. (2022). Hubungan Kecanduan Game Online Dengan Keterampilan Sosial Remaja Di Kota Padang. Attadib: Journal of Elementary Education, 6(1), 126. https://doi.org/10.32507/attadib.v6i1.1310

Saputra, R. A. D. (2021). Interaksi Sosial Pada Remaja Kecanduan Game Online Di Desa Singosaren.

Jurnal At-Tarbiyat : Jurnal Pendidikan Islam, 2(2), 88–107. https://doi.org/10.37758/jat.v2i1.136 Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung Alfabeta.

Ulum, C. (2019). Keterampilan Sosial Peserta Didik Dalam Pembelajaran Tematik Di Kelas V MI Muhammadiyah Selo Kulon Progo. Al-Bidayah: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 10(2), 229–254. https://doi.org/10.14421/al-bidayah.v10i2.169

Downloads

Published

2024-02-10

How to Cite

Angellita Satura, & Hastuti Rifayani. (2024). Pengaruh Kecanduan Game Online Terhadap Keterampilan Sosial Individu: Analisis Dampak dan Implikasi. Observasi : Jurnal Publikasi Ilmu Psikologi, 2(1), 219–233. https://doi.org/10.61132/observasi.v2i1.224

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.