Peran Psikodrama dalam Mengembangkan Empati dan Komunikasi dalam Konseling Kelompok

Authors

  • M. Fazli Universitas Negeri Padang
  • Yeni Karneli Universitas Negeri Padang
  • Netrawati Netrawati Universitas Negeri Padang

DOI:

https://doi.org/10.61132/corona.v3i3.1519

Keywords:

Communication, Empathy, Group Counseling, Psychodrama

Abstract

Psychodrama is one of the approaches in group counseling that combines dramatic techniques to explore individual psychological problems. This article aims to examine the role of psychodrama in developing empathy and communication between group members. The method used is a literature study by analyzing various scientific sources related to the practice and effectiveness of psychodrama in the context of group counseling. The results of the study indicate that psychodrama is able to increase empathy through role reversal and exploration of emotions in an interpersonal context. In addition, this technique also strengthens communication skills, such as active listening, expressing feelings assertively, and building healthy relationships between group members. These findings support the importance of integrating psychodrama in group counseling services as a means of developing social and emotional skills, especially among adolescents and young adults.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bla Blatner, A. (2020). Action Explorations: Menggunakan Metode Psikodrama dalam Pengaturan Non-Terapi. iUniverse.

Boote, D. N., & Beile, P. (2015). Cendekiawan Sebelum Peneliti: Mengenai Sentralitas Tinjauan Pustaka Disertasi dalam Persiapan Penelitian. Educational Researcher, 34(6), 3–15.

Corey, G. (2016). Teori dan Praktik Konseling Kelompok (edisi ke-9). Cengage Learning.

Dayton, T. (2005). The Living Stage: Panduan Langkah demi Langkah untuk Psikodrama, Sosiometri, dan Terapi Kelompok Eksperiensial. Health Communications.

Dayton, T. (2015). Trauma dan Kecanduan: Mengakhiri Siklus Rasa Sakit Melalui Literasi Emosional. Health Communications, Inc.

Frey, D. (2021). Psikodrama sebagai Alat untuk Meningkatkan Kecerdasan Emosional pada Remaja. Jurnal Terapi Ekspresif, 13(1), 45–56.

Holmes, P., Karp, M., & Watson, M. (2024). Psikodrama: Kemajuan dalam Teori dan Praktik (edisi ke-2). Routledge.

Kellermann, P. F. (2022). Biarkan Adegan Menceritakan Kisahnya: Cara Menggunakan Psikodrama dalam Terapi Kelompok. Penerbit Jessica Kingsley.

Kipper, D. A., & Ritchie, T. D. (2023). Efektivitas Teknik Psikodrama: Tinjauan Meta-Analitik. The Arts in Psychotherapy, 80, 101911.

Moreno, J. L. (2016). Psikodrama, Volume 1: Psikodrama dan Psikoterapi Kelompok (edisi ke-4). Beacon House.

Moreno, J. L. (2023). Moreno yang Esensial: Tulisan tentang Psikodrama, Metode Kelompok, dan Spontanitas. Springer Publishing Company.

Snyder, H. (2019). Tinjauan Pustaka sebagai Metodologi Penelitian: Tinjauan Umum dan Panduan. Journal of Business Research, 104, 333–339.

Zed, M. (2018). Metode Penelitian Kepustakaan. Yayasan Obor Indonesia.untuk memperluas penerapan REBT secara sistematis demi meningkatkan kesehatan emosional remaja secara berkelanjutan.

Downloads

Published

2025-06-20

How to Cite

M. Fazli, Yeni Karneli, & Netrawati Netrawati. (2025). Peran Psikodrama dalam Mengembangkan Empati dan Komunikasi dalam Konseling Kelompok. Corona: Jurnal Ilmu Kesehatan Umum, Psikolog, Keperawatan Dan Kebidanan, 3(3), 51–59. https://doi.org/10.61132/corona.v3i3.1519

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.