Efektivitas Terapi Kognitif Perilaku dalam Menangani Kecemasan pada Remaja

Authors

  • M. Alfazakki Ulil A Universitas Islam Negeri Kiai Haji Achmad Shiddiq Jember
  • Hasby Rahmad H Universitas Islam Negeri Kiai Haji Achmad Shiddiq Jember
  • Ferry Raya Eka Universitas Islam Negeri Kiai Haji Achmad Shiddiq Jember

DOI:

https://doi.org/10.61132/corona.v3i3.1480

Keywords:

Adolescent anxiety, Cognitive therapy, GKS

Abstract

Anxiety is a natural response that individuals may experience in response to situations that are perceived as potentially dangerous or threatening. It can be described as a state of apprehension or worry about the possibility of something undesirable happening. Adolescence is a transitional period filled with physical, emotional, and social changes, making it a stressful time. At this age, adolescents are not only developing physically, but also building their social and emotional identities. This study uses a library research approach, which is a research method carried out through tracing, reviewing, and analyzing relevant scientific literature sources. The results of this study indicate that cognitive therapy has been shown to play an important role in reducing anxiety levels in adolescents. This approach is a form of therapy that focuses on changing the way individuals think to influence their behavior and emotional responses. The purpose of this study was to determine the effectiveness of cognitive therapy in treating anxiety symptoms in adolescents.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Asrori, A., & Hasanat, N. U. (2015). Terapi kognitif perilaku untuk mengatasi gangguan kecemasan sosial. Jurnal Ilmiah Psikologi Terapan (JIPT), 3(1), 89–107.

Fachtyan, I. G., Sholihah, I. G. W., Khoir, I. W., & Khairina, N. (2023). Terapi kognitif dalam pengelolaan gangguan kecemasan. Flourishing Journal, 3(12), 504–511.

Febriana, B. (2016). Pengaruh terapi kognitif terhadap harga diri remaja korban bullying. Jurnal Ilmu Keperawatan, 4(1), 73–84.

Haikal, M. (2022). Terapi kognitif perilaku untuk mengurangi gejala kecemasan. Procedia: Studi Kasus dan Intervensi Psikologi, 10(2), 47–52.

Hayatussofiyyah, S., Nashori, H. F., & Rumiani, R. (2017). Efektivitas terapi kognitif perilakuan religius untuk menurunkan depresi pada remaja. Psikoislamedia: Jurnal Psikologi, 2(1), 42–54.

Juniarni, L., Hadiyani, W., Marlina, N., Nurrandi, S. R., & Anggita, T. D. (2021). Pengaruh cognitive behavior therapy (CBT) pada peningkatan harga diri remaja: Literature review. Jurnal Keperawatan Komprehensif (Comprehensive Nursing Journal), 7(1), 32–38.

Khairurahman, M. H., Hartini, N., & Harumi, B. P. Y. (2021). Penanganan gangguan kecemasan dengan terapi kognitif perilaku secara daring. Konferensi Nasional Psikologi Kesehatan IV, 78.

Kurniawan, Y., & Sulistyarini, I. (2017). Terapi kognitif perilaku untuk mengurangi episode depresi berat dengan gejala psikotik. PHILANTHROPY: Journal of Psychology, 1(1), 65–75.

Nurjanah, S. (n.d.). Efektivitas cognitive behavioral therapy untuk menurunkan kecemasan pada pasien remaja dengan body dysmorphic disorder: Narrative review. [Artikel tidak diterbitkan secara formal].

Oktapiani, N., & Putri, A. (2018). Gangguan kecemasan sosial dengan menggunakan teknik rasional emotif terapi. FOKUS: Kajian Bimbingan dan Konseling dalam Pendidikan, 1(6), 227–232.

Rahma, F. T. (2022). Terapi kognitif untuk menurunkan kecemasan mendapat penilaian negatif pada individu dewasa. Procedia: Studi Kasus dan Intervensi Psikologi, 10(3), 77–82.

Rahmania, F. A., & Retno Kumolohadi, R. A. (2023). Terapi kognitif perilaku secara daring dengan pemantauan aktivitas untuk mengurangi gejala depresi dan distres cemas. Gadjah Mada Journal of Professional Psychology (GamaJPP), 9(2). https://doi.org/10.22146/gamajpp.XXXX

Regina, A., Garvin, G., & Sherly, S. (2025). Peran terapi kognitif perilaku dalam pengelolaan gangguan kecemasan sosial pada remaja: Tinjauan literatur. Jurnal Penelitian Pendidikan, Psikologi dan Kesehatan (J-P3K), 6(1), 278–286.

Sherlina, A. P. (2024). Tingkat kecemasan pada remaja dalam menghadapi masa depan. Karimah Tauhid, 3(1), 989–997.

Susana, T., Parmadi, E. H., & Adi, P. S. (2015). Program bantu diri terapi kognitif perilaku: Harapan bagi penderita depresi. Jurnal Psikologi, 42(1), 78–98.

Zed, M. (2008). Metode penelitian kepustakaan. Yayasan Pustaka Obor Indonesia.

Downloads

Published

2025-06-12

How to Cite

M. Alfazakki Ulil A, Hasby Rahmad H, & Ferry Raya Eka. (2025). Efektivitas Terapi Kognitif Perilaku dalam Menangani Kecemasan pada Remaja. Corona: Jurnal Ilmu Kesehatan Umum, Psikolog, Keperawatan Dan Kebidanan, 3(3), 24–34. https://doi.org/10.61132/corona.v3i3.1480

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.