Strategi dalam Mengatasi Tingkat Kecemasan Akademik Siswa Menjelang Pelaksanaan Ujian Berbasis Cognitive Behavioral Therapy (CBT)
DOI:
https://doi.org/10.61132/corona.v3i2.1318Keywords:
Academic Uneasiness, CBT, Exams, Mental Methods, UnderstudiesAbstract
Academic anxiety is a prevalent concern encountered by students before to examinations, which may adversely affect academic performance. This article aims to illustrate successful approaches derived from the Cognitive Behavioural Therapy (CBT) approach to mitigate students' academic anxiety. The used process may include a literature evaluation by examining 20 relevant and cohesive periodicals. The findings demonstrate that CBT therapies, including individual or group counselling, self-talk techniques, progressive muscle relaxation, and systematic desensitisation, are very successful in reducing student anxiety. Cognitive Behavioural Therapy enables students to identify and modify negative thought patterns that provoke anxiety into more rational and adaptive thinking. By implementing appropriate methods, students may prepare for examinations with more tranquilly and confidence. This article is anticipated to be a valuable reference for school counsellors and educators in developing mental intervention programmes to enhance kids' overall well-being.
Downloads
References
Andriati, N., & Hidayati, N. W. (2021). Konseling Kelompok Menggunakan Teknik Self Control Untuk Mencegah Stres Menghadapi Ujian Nasional. Manajemen Pendidikan, 16(1), 38–45. https://doi.org/10.23917/jmp.v16i1.11413.
Ardiansyah, F., Degeng, I. N., & Husna, A. (2021). Hubungan Self Control dengan Internet Addiction Disorders dan Kecemasan Siswa dalam Menghadapi Ujian. JINOTEP (Jurnal Inovasi Dan Teknologi Pembelajaran): Kajian Dan Riset Dalam Teknologi Pembelajaran, 8(2), 122–133. https://doi.org/10.17977/um031v8i22021p122.
Bimbingan dan Konseling, J., Aryani Safithry, E., Suluh Jurnal Bimbingan Dan Konseling, U., Muhammadiyah Palangka Raya, U., & Tengah, K. (2022). EFEKTIFITAS COGNITIVE BEHAVIOR THERAPHY UNTUK MENURUNKAN TINGKAT KECEMASAN MENGHADAPI UJIAN PADA SISWA The Effectiveness Of Cognitive Behavior Theraphy To Reduce Students’ Examination Anxiety Level *Esty Aryani Safithry (Vol. 8, Issue 1). http://journal.umpalangkaraya.ac.id/index.php/suluh.
Fauziah, N., & Pujiastuti, H. (2020). ANALISIS TINGKAT KECEMASAN SISWA DALAM MENGHADAPI UJIAN MATEMATIKA. Transformasi : Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 4(1), 179–188. https://doi.org/10.36526/tr.v4i1.872.
Handayani, P., Sumarwiyah, S., & Gudnanto, G. (2023). PENERAPAN KONSELING RASIONAL EMOTIVE THERAPY UNTUK MENGATASI KECEMASAN DALAM PELAKSANAAN UJIAN AKHIR SEMESTER. Jurnal Muria Research Guidance and Counseling (MRGC), 2(2), 138–144. https://doi.org/10.24176/mrgc.v2i2.10882.
Harahap, J. S., & Silvianetri, S. (2024). Efektifitas Konseling Kelompok dalam Mengatasi Kecemasan Menghadapi Ujian pada Siswa. Islamic Counseling: Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 8(2), 107–122. https://doi.org/10.29240/jbk.v8i2.10836.
Hasanah, K., Maghfiroh, N. H., & Suharmawan, W. (2024). EFEKTIFITAS TEKNIK RATIONAL EMOTIF BEHAVIOR THERAPY (REBT) KONSELING KELOMPOK UNTUK MENGURANGI KECEMASAN MENGHADAPI UJIAN TAHFIDZ DI PONDOK PESANTREN IBNU KATSIR 2 JEMBER. Journal Scientific of Mandalika (JSM) e-ISSN 2745-5955| p-ISSN 2809-0543, 5(3), 123-131.
Hasibuan, M. Y. M., Amelia, T. P., & Masril, M. (2022). Analisis Problematika Pelaksanaan Komponen Layanan Bimbingan dan Konseling. Realita: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 7(2), 1833-1841.
Islam, U., Muhammad, K., Al-Banjari Banjarmasin, A., Huda, S., Detiawati, D., Ekhsan, B., Surabaya, U. N., Negeri, S., & Co-, L. (2025). PENGARUH KONSELING KELOMPOK MELALUI PENDEKATAN RASIONAL EMOTIF BEHAVIOR THERAPY (REBT) UNTUK MENGURANGI KECEMASAN SISWA MENGHADAPI UJIAN DI SMP. Jurnal Mahasiswa BK An-Nur : Berbeda, Bermakna, Mulia, 11(1).
Kurniawan, Z., Islam Negeri Ar-Raniry Banda Aceh Salami Mahmud, U., & Islam Negeri Ar-Raniry Banda Aceh, U. (2024). Terapi EFT (Emotional Freedom Technique) Dalam Mengatasi Kecemasan Peserta Didik Menghadapi Ujian. Jurnal Jendela Pendidikan, 4.
Mahato, B., & Jangir, S. (2012). A study on academic anxiety among adolescents of Minicoy Island. International Journal of Science and Research, 1(3), 12-14.
Makbul, M. (2021). Metode pengumpulan data dan instrumen penelitian.
Mawadah, K. (2025). Mengungkap Teori dan Pratik Pendekatan Cognitive Behavioral Therapy (CBT) dalam Konseling Islam. Jurnal Ilmiah Multidisiplin Terbitan, 02(01). https://miftahul-ulum.or.id/ojs/index.php/alamiyah.
Mukminina, M., & Abidin, Z. (2020). Coping Kecemasan Siswa SMA dalam Menghadapi Ujian Tulis Berbasis Komputer (UTBK) Tahun 2019 (Vol. 5, Issue 3).
Mulyadi, E., Sumarni, S., Studi Keperawatan, P., Ilmu Kesehatan, F., Wiraraja, U., & Studi, P. S. (2023). SELF HYPNOSIS UNTUK MENGATASI KECEMASAN SISWA SEBELUM UJIAN. Communnity Development Journal, 4(3), 6085–6089.
Pendidikan, J., & Konseling, D. (2022). Teknik Desensitisasi Sistematik Melalui Cyber Counseling Untuk Mengurangi Kecemasan Siswa Menghadapi Ulangan (Vol. 4).
Prasetyaningtyas, W. E., Rangka, I. B., Folastri, S., & Sofyan, A. (2022). Kecemasan Akademik Siswa di Sekolah: Suatu Tinjauan Singkat. Journal of Learning and Instructional Studies, 2(3), 107–114. https://doi.org/10.46637/jlis.v2i3.32.
Putri, M. F., & Winingsih, E. (2023). Efektivitas Penggunaan Teknik Relaksasi dalam Mengatasi Kecemasan Berdasarkan Jurnal Bimbingan dan Konseling. Insight, 12, 1.
Rahmayanti, Y. N., Surya Supriyana, D., Pratiwi, D. R., Studi, P., Keperawatan, S., Mitra, S., Karanganyar, H., & Author, C. (2023). Hubungan Kesiapan Belajar Siswa dengan Tingkat Kecemasan Menghadapi Ujian Tengah Semester pada Siswa Relationship between Student Learning Readiness with Students’ Level of Anxiety Facing The Mid-Semester Examination. https://jurnal.poltekkeskupang.ac.id/index.php/jks.
Resti Efrilia, D., Elita, Y., & Mishbahuddin, A. (2023). PENGARUH LAYANAN KONSELING KELOMPOK DENGAN TEKNIK DESENSITISASI SISTEMATIK UNTUK MENGURANGI TINGKAT KECEMASAN SAAT MENGHADAPI UJIAN PADA SISWA. https://ejournal.unib.ac.id/index.php/j_consilia.
Setiawati, P. D., Suhendri, S., & Indraswati, V. (2024). Upaya Mengatasi Kecemasan Peserta Didik Kelas IX dalam Menghadapi Ujian Sekolah Melalui Bimbingan Klasikal di SMP Negeri 1 Semarang. Guidance, 21(01), 12–19. https://doi.org/10.34005/guidance.v21i01.3719.
Solihat, I. S., Latif, S., & Manenni, R. (2023). Penerapan Teknik Relaksasi Otot Progresif dalam Mereduksi Kecemasan dan Ketegangan Siswa Menghadapi Ujian. Indonesian Journal of School Counseling: Theory, Application, and Development, 2(3), 172. https://doi.org/10.26858/ijosc.v2i3.31052.
Umami Rasyidin, M., & dan Konseling, B. (2022). PENERAPAN TEKNIK RELAKSASI UNTUK MENANGANI KECEMASAN MENGHADAPI UJIAN PADA SISWA Titin Indah Pratiwi.
Widiarsa, O. (2019). KAJIAN PUSTAKA (LITERATURE REVIEW) SEBAGAI LAYANAN INTIM PUSTAKAWAN BERDASARKAN KEPAKARAN DAN MINAT PEMUSTAKA.
Widyaning Putri, S., Risnawita, R., Handayani, D., Efikasi, H., & Risnawita Suminta, R. (2022). HUBUNGAN EFIKASI DIRI DENGAN KECEMASAN MENGHADAPI UJIAN NASIONAL PADA SISWA.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Corona: Jurnal Ilmu Kesehatan Umum, Psikolog, Keperawatan dan Kebidanan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.