Hubungan Antara Dukungan Sosial dengan Culture Shock pada Santri Putri Baru di Pondok Pesantren
DOI:
https://doi.org/10.61132/corona.v3i2.1209Keywords:
Social Support, Culture Shock.Abstract
Most students who have just arrived and live in a new area experience culture shock. This is because it is difficult to adapt and adjust to their social life. Social support is very important to be given especially to new students, because social support can provide comfort and a feeling of being loved. Method: Quantitative research type with cross sectional approach. The sample used was 100 students in Lasem with the technique used was total sampling. The correlation test used in this study was the Chi-square test. The results of the study showed that the majority of students had good social support with moderate culture shock, namely 58 students (58%). Based on the Chi-square test, a p-value of 0.000 (<0.05) was obtained, which means that there is a relationship between social support and culture shock in students at Islamic Boarding Schools in Lasem. There is a close relationship between social support and culture shock in students in Lasem (p value 0.000).
Downloads
References
Alnadi, A., & Sari, C. A. K. (2021). Pengaruh dukungan sosial terhadap penyesuaian diri pada mahasiswa Sumatera di UIN Sayyid Ali Rahmatullah. Proyeksi: Jurnal Psikologi, 16(2), 153–165.
Amrulloh, N. (2021). Hubungan social support dengan culture shock santri baru di SMA Bayt Al Hikmah Pasuruan. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Andre, W., & Huwae, A. (2022). Dukungan sosial dan culture shock pada mahasiswa rantau asal Kalimantan di Salatiga. Jurnal Cakrawala Ilmiah, 2(4), 1249–1258.
Arifin, S. (2023). Hubungan culture shock dengan tingkat stres pada santri baru di Pondok Al-Amin Prenduan.
Azizi, A. H. (2023). Hubungan antara dukungan sosial dengan culture shock pada santri baru di Pondok Pesantren Darussalam Blokagung Banyuwangi tahun ajaran 2022/2023.
Bau, L. E., Fauzi, A. K., & Salim, E. (2022). Prevalensi culture shock pada santri pondok pesantren di Indonesia dalam proses penyesuaian diri. Jurnal Psikologi Sosial, 34(1), 1–10.
Chasannah, S. (2021). Pengaruh usia terhadap kejutan budaya pada santri pondok pesantren. Jurnal Psikologi Remaja, 15(4), 74–85.
Dwiana, E. (2023). Hubungan antara culture shock dengan penyesuaian diri pada santri baru YPM Al-Rifaie Satu. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Ekanita, A., & Putri, D. R. (2021). Dukungan sosial dengan penyesuaian diri santriwati kelas VII Madrasah Tsanawiyah (Mts) Pondok Pesantren di Sukoharjo. PSIKOLOGIKA: Jurnal Pemikiran dan Penelitian Psikologi, 24(2), 149–154. https://doi.org/10.20885/psikologi.vol24.iss2.art5
Fitriani, N., Ramadhani, A. S., & Suryani, S. (2020). Hubungan culture shock dengan kemampuan beradaptasi di pondok pesantren. Jurnal Psikologi Pendidikan, 18(2), 112–120.
Hatika, G. P., Maratning, A., Frani, M., Andari, A., Tinggi, S., Kesehatan, I., & Insan, S. (2022). Gambaran culture shock dan proses adaptasi mahasiswa/i tahun pertama di asrama putera dan puteri. Jurnal Psikologi Sosial, 34(1), 1–10.
Hidaya Afandi, M. (2020). Culture shock pada santri Indonesia: Empat fase adaptasi. Jurnal Pendidikan Islam, 13(1), 44–51.
Maghfiroh, H. (2021). Dukungan sosial terhadap penyesuaian diri santri baru kelas VII di Pondok Pesantren Kraksaan. Jurnal Psikologi, 19(2), 84–90.
Maghfiroh, H. (2021). Hubungan antara dukungan sosial dengan culture shock pada santri baru kelas VII di Pondok Pesantren Darul Lughah Wal Karomah Kraksaan. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Maghfiroh, H. (2021). Hubungan antara dukungan sosial dengan culture shock pada santri baru kelas VII di Pondok Pesantren Darul Lughah Wal Karomah Kraksaan. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Corona: Jurnal Ilmu Kesehatan Umum, Psikolog, Keperawatan dan Kebidanan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.