Studi Kualitatif Dampak Penggunaan Gadget pada Perkembangan Anak Usia Balita 1-5 Tahun

Authors

  • Intan Nurhayati Universitas Muhammadiyah Sukabumi
  • Ria Andriani Universitas Muhammadiyah Sukabumi
  • Dhinny Novryanthi Universitas Muhammadiyah Sukabumi

DOI:

https://doi.org/10.61132/corona.v3i1.1134

Keywords:

Impact, Gadget Users, Development, Toddlers

Abstract

Background: The phenomenon of Gadget use among children under five is increasing and has become an inseparable part of everyday life. This raises concerns about the impact on child development. There is a risk that excessive use of Gadgets in children under five can disrupt various aspects of development, including physical, cognitive, social and emotional. Children who are too fixated on Gadgets tend to interact less with their surroundings, including with their parents and peers. This can affect their social skills in the future. Objective: The general objective of this research is to understand the impact of Gadget use on the social development of children under five. Method: This research method uses qualitative methods with interviews, observation and documentation, with 5 samples. Results: the use of Gadgets in early childhood in the Cikondang area, Citamiang District, has a significant impact on children's development, both positively and negatively. Suggestion : Efforts need to be made to limit the use of Gadgets and provide stricter supervision from parents and society as a whole to ensure children can develop optimally.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdu, S., Saranga’, J. L., Sulu, V., & Wahyuni, R. (2021). Dampak penggunaan gadget terhadap penurunan ketajaman penglihatan. Jurnal Keperawatan Florence Nightingale, 4(1), 24–30. https://doi.org/10.52774/jkfn.v4i1.59

Abdulatif, S., & Lestari, T. (2021). Pengaruh gadget terhadap perkembangan sosial anak di masa pandemi. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 1490–1493.

Amalia, E. R., Rahmawati, A., & Farida, S. (2019). Meningkatkan perkembangan bahasa anak usia dini dengan metode bercerita. Ikhac, 1(1), 1–12.

Azijah, I., & Adawiyah, A. R. (2020). Pertumbuhan dan perkembangan anak (Bayi, Balita, dan Usia Prasekolah). Lindan Bestari. https://books.google.co.id/books?id=C0kQEAAAQBAJ

Azwi, A. I., Yenni, Y., & Vianis, O. (2022). Hubungan pola asuh orang tua terhadap perkembangan sosial emosional anak yang menggunakan gadget pada anak usia dini. REAL in Nursing Journal, 5(1), 24. https://doi.org/10.32883/rnj.v5i1.1507

Dr. Umar Sidiq, M. A., & Dr. Moh. Miftachul Choiri, M. (2019). Metode penelitian kualitatif di bidang pendidikan. http://repository.iainponorogo.ac.id/484/1/METODEPENELITIAN_KUALITATIF_DI_BIDANG_PENDIDIKAN.pdf

Febriati, L., & Fauziah, A. (2020). Pengaruh intensitas penggunaan gadget terhadap anak. The Shine Cahaya Dunia Kebidanan, 5(1), 1–12.

Fitriana, Ahmad, Nizar, & Fitria. (2020). Pengaruh penggunaan gadget terhadap perilaku remaja dalam keluarga. Jurnal Pendidikan, 5, 182–194.

Hidayati, R. (2020). Peran orang tua: Komunikasi tatap muka dalam mengawal dampak gadget pada masa golden age. SOURCE: Jurnal Ilmu Komunikasi, 5(2), 1–10. https://doi.org/10.35308/source.v5i2.1396

Ivantoni, R., & Muhimmah, I. (2015). Aplikasi penentuan tingkat tumbuh kembang anak. Jurnal Teknologi Informasi, 124–132.

Jafri, Y., & Defega, L. (2020). Gadget dengan perkembangan sosial dan bahasa anak usia 3–6 tahun. Prosiding Seminar Kesehatan Perintis, 3(1), 76–83.

Juliansyah, M. A. (2020). Makna dan alasan dibalik orang tua memberikan fasilitas gadget kepada anak usia dini. Jurnal Ilmu Sosial, 2(2), 20–34.

Kurniati, B. A., & Solikhah, U. (2020). Karakteristik penggunaan smartphone (gadget) pada balita usia 1–5 tahun di Desa Dukuhmaja Kecamatan Songgom Kabupaten Brebes. Jurnal Keperawatan Muhammadiyah, September.

Kurniawati, D. (2020). Pengaruh penggunaan gadget terhadap hasil belajar siswa. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(1), 79–84.

Mita Widiastiti, N. L. G., & Sastra Agustika, G. N. (2020). Intensitas penggunaan gadget oleh anak usia dini ditinjau dari pola asuh orang tua. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 8(2), 112–120.

Muslimin, D., Majid, M. N., Effendi, N. I., & Simarmata, N. (n.d.). Metodologi penelitian kuantitatif dan kualitatif. https://www.google.co.id/books/edition/METODOLOGI_PENELITIAN_KUANTITATIF_DAN_KUALITATIF/z7jXEAAAQBAJ

Nafaida, R., & N. (2020). Dampak penggunaan gadget terhadap perkembangan anak. BEST Journal (Biology Education, Sains and Technology), 3(2), 57–61. https://doi.org/10.30743/best.v3i2.2807

Prasetyo, R. I. O. (2020). Pendidikan jasmani kesehatan dan rekreasi fakultas ilmu keolahragaan universitas negeri semarang. Jurnal Ilmu Keolahragaan, 2020.

Pratiwi, W., Rosidah, L., & Maryani, K. (2022). Penggunaan aplikasi TikTok pada anak usia 5–6 tahun di Desa Banjarnegara Kecamatan Pulosari Kabupaten Pandeglang. Jurnal Pendidikan, 11(2), 138–144.

Raihan, M., Suwarna, N., & Muqodas, I. (2023). Pengaruh game “Sakura School Simulator” terhadap perkembangan sosial anak usia dini. Jurnal Pendidikan, 06(01), 7385–7401.

Rifai, A. (2011). Pengantar metodologi penelitian. Antasari Press.

Rini, N. M., Pratiwi, I. A., & Ahsin, M. N. (2021). Dampak penggunaan gadget terhadap perilaku sosial anak usia sekolah dasar. Jurnal EDUCATIO, 7(3), 1236–1241. https://doi.org/10.31949/educatio.v7i3.1379

Saniyyah, L., Setiawan, D., & Ismaya, E. A. (2021). Dampak penggunaan gadget terhadap perilaku sosial anak di Desa Jekulo Kudus. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4), 2132–2140. https://edukatif.org/index.php/edukatif/article/view/1161

Sriyanto, A., & Hartati, S. (2022). Perkembangan dan ciri-ciri perkembangan pada anak usia dini. Journal Fascho: Jurnal Penelitian dan Pendidikan Anak Usia Dini, 1(2), 26–33.

Subarkah, M. A. (2019). Pengaruh gadget terhadap perkembangan anak. Rausyan Fikr: Jurnal Pemikiran dan Pencerahan, 15(1), 125–139. https://doi.org/10.31000/rf.v15i1.1374

Sujarweni, V. W. (2014). Metodologi penelitian keperawatan. Gava Media.

Sundayana, I. M., Aryawan, K. Y., Fransisca, P. C., & Astriani, N. M. D. Y. (2020). Perkembangan motorik halus anak usia pra sekolah 4–5 dengan kegiatan montase. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(2019), 446–455.

Talango, S. R. (2020). Konsep perkembangan anak usia dini. Early Childhood Islamic Education Journal, 1(1), 92–105. https://doi.org/10.54045/ecie.v1i1.35

Wulandari, D., & Lestari, T. (2021). Pengaruh gadget terhadap perkembangan emosi anak. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 1689–1695.

Yumarni, V. (2022). Pengaruh gadget terhadap anak usia dini. Jurnal Literasiologi, 8(2), 107–119. https://doi.org/10.47783/literasiologi.v8i2.369

Downloads

Published

2025-02-21

How to Cite

Intan Nurhayati, Ria Andriani, & Dhinny Novryanthi. (2025). Studi Kualitatif Dampak Penggunaan Gadget pada Perkembangan Anak Usia Balita 1-5 Tahun. Corona: Jurnal Ilmu Kesehatan Umum, Psikolog, Keperawatan Dan Kebidanan, 3(1), 203–211. https://doi.org/10.61132/corona.v3i1.1134

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.